dinsdag 26 oktober 2021

Zo fit als een... straalmotor

 



Zo fit als een... straalmotor


Heb jij je voorgenomen om in 2017 te gaan sporten en fit te worden? En gebruik je een van die mooie smartphone-apps om je training overdag in de gaten te houden? Misschien kunnen we wat inspiratie toevoegen door u te laten weten hoe we onze straalmotoren fit houden, en hoe we hun conditie constant in de gaten houden.

Straalmotoren hebben niet echt een keuze. Ze moeten fit en klaar zijn om te allen tijde hun topprestaties te leveren. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat ze het hele jaar door zo blijven.

Vliegtuigmotoren

Goede sfeer

Er zijn veel draaiende onderdelen in een straalmotor. Al deze bewegingen veroorzaken trillingen, wat tot op zekere hoogte normaal is. Er zijn meer trillingen tijdens het opstijgen, omdat de motor harder moet werken dan tijdens het cruisen. Het lijkt veel op je hartslag die toeneemt als je bergopwaarts rent.
Om een ​​perfecte workout te krijgen, kunt u uw hartslag controleren voor een maximaal effect. Op dezelfde manier monitoren we de trillingen van de motoren om ervoor te zorgen dat alles zo soepel verloopt als we zouden willen.

trillingsgrafiek motor

De kleinste verschuivingen in motortrillingen worden te allen tijde gecontroleerd en geregistreerd. Niet alleen door de cockpitbemanning, maar ook door technisch specialisten die werkzaam zijn in het operations control center van KLM op Schiphol. Realtime trillingsgrafieken houden ze 24/7 op de hoogte van de motoren van alle KLM-vliegtuigen wereldwijd. En je dacht dat je smartphone-app mooi was...

OCC frontoffice Blog TM Bew

Hoe zit het met de temperatuur?

Net als bij het menselijk lichaam is de temperatuur van een straalmotor een goede indicator voor zijn toestand. Bij het opstijgen heeft een gezonde straalmotor een hoge turbinetemperatuur, die wordt gemeten als uitlaatgastemperatuur. Naarmate de tijd verstrijkt, neemt deze temperatuur toe. Dit wordt gemeten met sensoren in de motor. Wanneer de temperatuur een bepaalde grens bereikt, brengt KLM de motor binnen voor onderhoud. Het is alsof je je temperatuur meet als je je ziek voelt. Het belangrijkste verschil is dat we constant de temperatuur van onze motoren monitoren.

Welzijn

Geniet je van een warme douche na een goede, maar zweterige workout? Koelt het je daarna af? Onze motoren hebben niet de tijd om na elke vlucht te douchen. Op een gemiddelde dag kan een straalmotor meer dan 15 uur in de lucht zijn. Dat is een serieuze training, toch? Als de uitlaatgastemperatuur te hoog wordt, kunnen we de motor gemakkelijk afkoelen door deze met heet water door te spoelen. Ja, heet water, want dat spoelt het vuil het beste van de motor af.

Motorwas Blog TM Bew 3453

Deze procedure wordt toepasselijk de motorwaterspoeling genoemd. Ongeveer 100 liter water wordt in de draaiende motor gespoten. De rotatie van de motoronderdelen veroorzaakt een wasmachine-effect en reinigt het inwendig. Na deze “bui” is de motortemperatuur met 10 tot 15 graden gedaald, waardoor de motor weer in conditie is. Kortom, onze motoren houden net zo veel van een warme douche als u.

Opstarten

Uiteraard doen we veel meer dan dit om onze motoren fit te houden, zoals je misschien hebt gelezen. Maar we willen u niet van uw training afhouden, dus waarom zou u niet meer kracht zetten en de uitdaging aangaan om zo fit te worden als een straalmotor.

Klinkt bekend?

Het is heel goed mogelijk dat je dit eerder hebt gehoord of gelezen. We hebben deze blog in januari 2016 geplaatst. Dit is dus eigenlijk een repost. Maar laten we eerlijk zijn: zo fit worden als een straalmotor is een continu proces voor iedereen, toch? ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten