Hoe bijna alle KLM-vliegtuigen worden geparkeerd
Het coronavirus slaat wereldwijd ongenadig toe. De impact van het virus heeft KLM noodgedwongen doen besluiten het grootste gedeelte van haar vloot voorlopig aan de grond te zetten. Het gevolg: een overvol Schiphol. Niet door de passagiers die er rondlopen, wel door alle vliegtuigen die er geparkeerd staan. Een unieke, maar uiteraard treurige situatie. En een complexe puzzel.
Kleine vliegende vloot
In verband met de coronacrisis gaat KLM met de start van de zomerdienstregeling een veel kleiner netwerk vliegen. Het gevolg: het overgrote deel van de KLM-vliegtuigen wordt de komende tijd geparkeerd. Van de grote vliegtuigen worden alle A330s, alle Boeing 777-200s en de resterende Boeing 747s op Schiphol geparkeerd. Ook de kleinere vliegtuigen, alle Embraer 175s, veel Embraer 190s en een groot aantal Boeing 737s, worden aan de grond gehouden.
De bestemmingen die KLM nog wel aanvliegt in deze kleine dienstregeling worden uitgevoerd met de Boeing 777-300s, repatriëringsvluchten soms ook met de 777-200, Boeing787-9 en -10 vloot, de resterende Embraer 190s en Boeing 737s. Zoals eerder al bekend werd, worden onze geliefde Jumbo Jets, de Boeing 747s, hiermee direct uitgefaseerd (met uitzondering van de cargo-vliegtuigen). Dat is helaas eerder dan gepland, maar nodig onder de huidige crisisomstandigheden. De ‘koninginnen van de lucht’ zullen op een later moment worden overgevlogen naar hun eindbestemming. Uiteraard geven we ze dan een waardig afscheid.
Parkeren op Schiphol
In totaal zullen er uiteindelijk meer dan 200 vliegtuigen van diverse luchtvaartmaatschappijen geparkeerd worden op Schiphol, waarvan het overgrote deel van de KLM-groep. Heeft Schiphol daar wel plek voor..?, vraag je je dan af.
Dat antwoord is gelukkig gunstig. Schiphol heeft genoeg ruimte om alle vliegtuigen te stallen. Hierbij zijn ook de plaatsen aan de gates meegerekend en de Aalsmeerbaan, die tijdelijk als parkeerbaan dient.
Maar nu komt het grote parkeer-puzzel-gedeelte; niet elke plek is geschikt voor elk type vliegtuig. Het is een flinke klus om alle vliegtuigen op de juiste definitieve positie neer te zetten. Hier zijn heel veel partijen bij betrokken. Er moet bijvoorbeeld rekening worden gehouden met de grootte van het vliegtuig. Wat je wilt voorkomen, is dat de vliegtuigen elkaar opsluiten en je ze voor onderhoud moet verslepen. Een criterium is dus dat ze genoeg tussenruimte hebben zodat ze verrijdbaar zijn voor inspecties. Echter, alle vliegtuigen moeten qua type zo dicht mogelijk bij elkaar staan, zodat het parkeerprogramma en onderhoud zo efficiënt mogelijk kan worden uitgevoerd. Allemaal zaken om rekening mee te houden.
En nu…?
Ok, fieuw, alle vliegtuigen hebben een plekje. Die zien we over een maand weer..? Nee, zo simpel is het niet. Een vliegtuig dat tijdelijk niet vliegt, kun je niet zomaar parkeren en de deuren sluiten totdat het toestel weer nodig is voor de operatie. De machines moeten, zoals ze dat noemen, ‘luchtwaardig’ worden gehouden zodat ze na activatie vrijwel meteen kunnen gaan vliegen wanneer dat weer mogelijk is.
Daarom voert KLM een zogeheten actief parkeerprogramma uit. Wat dit inhoudt? Kort gezegd worden de vliegtuigen gedurende die periode goed beschermd tegen invloeden van buitenaf, denk bijvoorbeeld aan weersomstandigheden. Tijdens de gehele parkeerduur worden er periodiek inspecties uitgevoerd (ook wel Active Storage Programma (ASP) genoemd), waarbij KLM goed samenwerkt met Schiphol om zo efficiënt mogelijk met de beschikbare tijd en ruimte om te gaan. Schiphol vraagt overigens geen parkeerkosten.
Altijd klaar om te gaan
Tijdens een ASP moet er met heel veel zaken rekening worden gehouden. Bij de start van het parkeren wordt de cabine gereinigd, de inlets van het vliegtuig worden afgedicht, luiken en deuren worden gesloten en de vliegtuigbatterij wordt afgekoppeld. Kwetsbare onderdelen worden schoongemaakt en gesmeerd zodat er geen corrosie ontstaat tijdens de parkeerduur. Om windsnelheden tot windkracht 8 te kunnen verdragen, worden de vliegtuigen opgevuld met brandstof als ballast. Ook de start- en landingsbanen zelf worden niet vergeten; om beschadiging hiervan te voorkomen, worden er rijplaten op het asfalt gelegd.
Maar dan zijn we er nog niet. Afhankelijk van het vliegtuigtype moeten er tijdens de hele duur van het parkeren periodiek inspecties worden uitgevoerd. De motoren moeten af en toe worden gestart, de cabine moet worden gelucht en vochtvrij gemaakt, hydraulische en besturingssystemen worden getest. Ook moeten sommige typen toestellen een klein stukje verreden worden om te voorkomen dat er vlakken op banden ontstaan.
Beveiliging
En hoe zit dat met beveiliging nu de vliegtuigen dag en nacht ‘open en bloot’ buiten staan..? Alle betrokkenen weten precies waar welk vliegtuig op Schiphol staat. Het is waardevol bezit, dus ze worden uiteraard goed in de gaten gehouden :-)
Doen wat ze het liefste doen
Wanneer de vliegtuigen weer mogen vliegen, wordt een programma uitgevoerd waarbij alle bescherming wordt verwijderd en het vliegtuig grondig wordt getest voordat ze weer de lucht in gaat.
Voor nu worden alle toestellen met de grootste zorg geparkeerd en onderhouden, in de hoop dat ze zo snel mogelijk weer terug mogen naar de plek waar ze het liefste zijn. Thuis. Up in the air. In de tussentijd kunnen spotters hun geluk bijna niet op door extra veel foto’s van dit unieke tafereel te maken, terwijl wij ze aan de grond een extra portie liefde en aandacht geven. Als we dat ticket tot de lucht weer hebben, zijn wij er meer dan klaar voor.✈️💙
Geen opmerkingen:
Een reactie posten