Airbus Helicopters H135, de nieuwste aanwinst van ANWB Medical Air Assistance
Op maandag 15 januari jl. arriveerde op Lelystad Airport vanuit Bonn Hangelar (EDKB) een gloednieuwe helikopter voor ANWB Medical Air Assistance. Het ging om de PH-TTR, een Airbus Helicopters H135 met constructienummer 2041 en bouwjaar 2017. De helikopter had men wel al iets eerder willen overvliegen naar de Flevopolder, maar slecht weer weerhield de crew hiervan. Ook op de 15e was het evenwel niet bijzonder fraai weer, maar goed genoeg voor de afleveringsvlucht.
Op vrijdag 19 januari waren we in de gelegenheid de nieuwste aanwinst van dichtbij te bekijken. Als eerste mochten we de PH-TTR in zijn gloednieuwe uniform vastleggen.
Belettering
Op deze dag was het toestel in de ANWB-hangaar op Lelystad zojuist voorzien van de benodigde striping. Daarmee werd het onmiskenbaar een Nederlandse traumaheli voor het Mobiel Medisch Team.
De belettering wijkt iets af van de huidige toestellen. Op de nieuwe helikopter staan alle vier de ziekenhuizen die in deze dienstverlening participeren nu op de romp vermeld. Dit zijn het VUmc, het ErasmusMC, Radboudumc en UMC Groningen.
Cockpit
Voor op de bok is het Helionix-systeem van Airbus Helicopters geïntegreerd. Dit kent tal van functionaliteiten en systemen om de workload van de piloot te verminderen. Deze cockpit is bijvoorbeeld geschikt om te werken met night vision goggles. Verder omvat het 3 beeldschermen en heeft het een 4-assige autopilot. Er is een fraaie – en dubbel uitgevoerde – Garmin GTN-750 GPS met touchscreen aanwezig. Dit is een all-in-one GPS navigatie- en communicatiesysteem.
Een ander systeem dat aanwezig is een Traffic Advisory System TAS620A met ADS-B van Avydine. Hiermee kan de piloot andere vliegtuigen die het pad kruisen waarnemen en ontwijken tijdens de vlucht.
Veranderingen
Deze H135 is uiterlijk op een aantal punten anders dan de aanwezige heli’s van de ANWB. Zo heeft het langere rotorbladen, waardoor het toestel krachtiger is.
Ook aan de staart zijn een paar verschillen waar te nemen. Het staartvleugeltje heeft bijvoorbeeld geen opstaande staartvlakjes meer aan de uiteinden. Ook is de staartvin onder de fenestron (inwendige staartrotor) verdwenen. De staartrotor is vanwege betere zichtbaarheid ook breder in zwart omlijnd. Het lijkt wel een oog! Omdat de PH-MAA, een EC135, tijdens de fotoshoot naast de PH-TTR stond werd het verschil mooi zichtbaar.
Interieur
De PH-TTR is op dit moment nog leeg vanbinnen. Er zitten alleen twee stoelen in voor de vliegers. Op de laadvloer ligt nog beschermende noppenfolie. De helikopter ruikt nog nieuw, net als een pas afgeleverde auto!
Voor de medische doeleinden zijn momenteel nog geen voorzieningen aangebracht. Deze komen binnenkort en worden door de Zwitserse firma Bucher Aircraft Interior Solutions geleverd.
Trainen
Tot die tijd zal de PH-TTR op Lelystad Airport blijven en kan het nog niet actief ingezet gaan worden als traumaheli. Het wordt de komende weken wel gebruikt om de piloten te trainen op dit type. Om vertrouwd te raken met de digitale cockpit hebben de vliegers een aantal instructie-uren nodig. Deze trainingsvluchten op Lelystad Airport vinden plaats vanaf maandag 22 januari.
Zover bekend wordt de PH-TTR straks als eerste ingezet vanaf Rotterdam – The Hague. Het krijgt alleen niet een vaste standplaats, maar zal van tijd tot tijd rouleren onder de vier vaste locaties van de Nederlandse traumaheli’s, te weten Amsterdam, Groningen, Volkel en Rotterdam.
ANWB-MAA vloot
Deze helikopter zal mee gaan draaien met de andere aanwezige traumaheli’s. Deze toestellen (PH-ELP, -HVB, -MAA, -MMT en -ULP) zijn allen Eurocopter EC-135’s. De fabriek – eigendom van Airbus – heeft een naamsverandering ondergaan en nieuwe toestellen heten voortaan Airbus Helicopters. Op het typeplaatje staat als aanduiding EC135 P3, wat nog wel weer duidt naar de oude typereeks. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met het EASA-typecertificaat voor dit luchtvaartuig.
Naast deze 6 traumahelikopters vliegt ANWB MAA ook nog met 2 ambulancehelikopters (PH-HOW en -OOP) ten behoeve van de Regionale Ambulance voorziening Fryslân. Dit zijn grotere H145 modellen die geschikt zijn voor vervoer van patiënten, iets dat in de EC135/H135 eigenlijk niet gebeurd. Deze twee H145’s zijn gebaseerd op Vliegbasis Leeuwarden en bedienen hoofdzakelijk de Waddeneilanden.
Hieronder nog een overzicht van de huidige ANWB-helikopters. Daarbij staat ook de verklaring van de gekozen registratie. Bij alle helikopters is een registratie gekozen die te maken heeft met het werk van deze toestellen.
Vlootoverzicht helikopters ANWB-MAA | |||
Registratie | Type | C/N | Verklaring registratie |
PH-ELP | Eurocopter EC135 T2 | 0370 | “HELP” |
PH-HOW | Airbus Helicopters H145 | 20082 | “Hulp Over Wadden” |
PH-HVB | Eurocopter EC135 T2+ | 0811 | “Hulp Van Boven” |
PH-MAA | Eurocopter EC135 T2+ | 0532 | “Medical Air Assistance” |
PH-MMT | Eurocopter EC135 P2+ | 0871 | “Mobiel Medisch Team |
PH-OOP | Airbus Helicopters H145 | 20063 | “HOOP” |
PH-TTR | Airbus Helicopters H135 | 2041 | “To The Rescue” |
PH-ULP | Eurocopter EC135 T2 | 0376 | “HULP” |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten