Welke luchtvaartmaatschappijen waren de eerste die met elk Boeing 747-model vlogen?
Met meer dan 50 jaar geschiedenis en talloze varianten die zijn gelanceerd, heeft het 747-programma de manier waarop passagiers (en vracht) reizen veranderd. De launch customer van een nieuw type of typevariant zijn is spannend en brengt wat prestige met zich mee. Laten we eens kijken naar de eerste luchtvaartmaatschappijen (lanceringsklanten) voor elk Boeing 747-model.
In het begin…
Zoals waarschijnlijk vrij goed bekend is in de luchtvaartwereld, was Pan Am de launching customer voor de allereerste Boeing 747-100 , die een invloedrijke stem had in het ontwerp van de jet. Met de toezegging van Pan Am om 25 jumbojets te bestellen, had Boeing alles in huis om verder te gaan met de ontwikkeling van het vliegtuig. In januari 1970 werd de eerste levering van de 747 gedaan aan Pan Am werd gedoopt door First Lady Pat Nixon. Deze eerste jet heette Clipper Victor.
Het is een beetje waziger als het gaat om de volgende 747-iteratie, de 747-200 . Volgens een online forum was KLM de launch customer voor deze passagiersvariant. Ondertussen ging het vrachtschipmodel, de 747-200F , in 1972 in dienst bij Lufthansa.
Modern Airliners meldt dat Japan Airlines de eerste was die met de eerste 747-100SR (korte afstand) vloog. De uitrol van dit toestel vond plaats in augustus 1973. Kort daarna nam ANA (All Nippon Airways) in december 1978 de eerste 747-100BSR in ontvangst .
Vanaf hier was het Pan Am die de eer had om de launch customer voor de 747SP te zijn . De luchtvaartmaatschappij nam de eerste levering van deze verkorte jumbo op 5 maart 1976 in ontvangst. Deze specifieke jet kreeg de naam Clipper Freedom.
Zeven jaar later, op 23 maart 1983, nam Swissair de eerste levering van de 747-300 in ontvangst. Enkele jaren daarna, in 1985-1986, zou Japan Airlines als eerste twee Boeing 747-300SR- jumbojets voor de korte afstand gebruiken . De luchtvaartmaatschappij exploiteerde dergelijke vliegtuigen op binnenlandse diensten met hoge capaciteit, zoals Okinawa-Tokyo.
De populairste variant van de 747
Dan, in februari 1989, zou Northwest de eerste worden die de 747-400 op een commerciële dienst zou vliegen . Dit zou passagiers van de route Minneapolis naar Phoenix brengen.
De eerste 747-400M Combi zou in maart 1989 op de markt komen, met de eerste levering in september. Dit was toen het in dienst kwam bij KLM (die in april 2002 ook de laatste 747-400M in ontvangst nam).
Enkele jaren later, in 1993, zou Cargolux de eerste operator zijn van de 747-400F.
De 747-400 was natuurlijk de meest populaire variant van de jumbojet. Het had ook een aantal subvarianten die waren afgestemd op verschillende operationele omgevingen.
Het Longer-Range 747-400-programma werd officieel gelanceerd in november 2000 met een bestelling van Qantas voor zes van het type. De eerste uitrol van de 747-400ER vond plaats in juni 2002, en de Qantas nam de eerste levering in oktober 2002 in ontvangst. Met dezelfde timing als de passagiersvariant, vond de eerste uitrol van de 747-400ER Freighter ( 747-400ERF ) plaats in september 2002. De eerste levering vond plaats in oktober 2002 naar Air France.
In december 2005 vierde Cathay Pacific de voltooiing en certificering van de eerste 747-400 Boeing Converted Freighter, of 747-400BCF . Dit vond plaats met een herleveringsceremonie in Xiamen, de Volksrepubliek China. Volgens Boeing lanceerde Cathay Pacific in januari 2004 het Boeing-programma voor de conversie van passagiers naar vrachtvliegtuigen.
De laatste variant
De laatste variant van de 747 was de 747-8. Deze zou worden opgesplitst in de 747-8i voor passagiers en 747-8F voor vrachtvervoer.
In oktober 2011 werd Cargolux de eerste operator die met de 747-8F vloog. Kort daarna, in juni 2012, voerde Lufthansa de eerste vlucht uit van de eerste 747-8i. Dit bracht passagiers van Frankfurt naar Washington, DC
Interessant is dat veel van deze typen nog steeds actief zijn bij verschillende luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld. Nu we alle 'eerste luchtvaartmaatschappijen' hebben behandeld, moeten we afwachten welke luchtvaartmaatschappijen de 'laatste exploitanten' van elk type zullen worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten