dinsdag 15 juni 2021

De 747 Supertanker stopt met werken






De 747 Supertanker stopt met werken

Het bedrijf is in gesprek met potentiële kopers voor de enorme luchttanker









De investeerdersgroep die eigenaar is van de 747 Supertanker, Tanker 944, legt de enorme luchttanker stil. In een e-mail die op 21 april werd gestuurd naar functionarissen in Colorado, Oregon, Washington en de federale overheid, gaf Dan Reese, de president van Global Supertanker, hen het nieuws:













































Deze week hebben de investeerders die eigenaar zijn van de Global SuperTanker me net laten weten dat ze de moeilijke beslissing hebben genomen om de activiteiten van het bedrijf, met ingang van deze week, te staken... Dit is buitengewoon teleurstellend aangezien het vliegtuig is geconfigureerd en afgesteld met een nieuw digitaal drop-systeem en andere upgrades om het veiliger en efficiënter te maken.

De heer Reese zei in de e-mail dat ze in gesprek zijn met potentiële kopers, maar het was op dat moment onbekend of het vliegtuig verder zou worden geconfigureerd als een luchttanker die meer dan 17.500 gallons kan vervoeren of dat het als vrachtschip zou worden gebruikt .

De meeste werknemers van het bedrijf zijn ontslagen totdat het lot van de SuperTanker bekend is.









In een brief van april 2020, geplaatst op de website van de National Wildfire Coordinating Group, schreef de voorzitter van de National Interagency Aviation Committee, Joel Kerley van het Bureau of Indian Affairs, aan Global Supertanker Services   dat de commissie geen zevende tussentijdse goedkeuring zou geven voor de vertrager van het vliegtuig. bezorgings systeem:

De Interagency Air Tanker Subcommittee  ondersteunt geen verdere tussentijdse goedkeuringen zonder het corrigeren van enkele problemen die oorspronkelijk in de test van het systeem in 2009 waren geïdentificeerd, waaronder het niet voldoen aan dekkingsniveau 3 en 6, het vasthouden van vertrager in het systeem na het laten vallen, beluchting van het vertrager veroorzaakt trail-off en inconsistente vluchtprofielen die de dekking van de vertraging beïnvloeden.

Vanwege de huidige landelijke situatie met betrekking tot het Coronavirus (COVID-19) zal NIAC een achtste tussentijdse goedkeuring afgeven aan GSTS. NIAC zal echter geen negende interim ondersteunen, noch een negende afgeven totdat GSTS met succes aan alle vereisten van de 2013 IABS-criteria voldoet. Dit moet voor 31 december 2020 zijn afgerond.

 











Afgelopen winter bracht Tanker 944 enkele weken door in Moses Lake, Washington, waar routine-onderhoud en een conversie van het vertragende leveringssysteem van een analoge controller naar een digitale versie werd uitgevoerd, een wijziging die werd aangevraagd door de National Interagency Aviation Committee.

De meeste grote luchttankers vervoeren tot 3.000 gallons vertrager. De 747 kan veel meer vertrager dragen dan alle andere. Toen het voor het eerst werd geïntroduceerd, stond het vermeld op 20.000 gallons. Toen verklaarde de federale overheid het op 19.200 gallons. Meer recentelijk was het verplicht om niet meer dan 17.500 gallons te vervoeren. De op een na grootste luchttanker is de in Rusland gemaakte Ilyushin IL-76 van 11.574 gallons. De DC-10 mocht tot een paar jaar geleden 11.600 bevatten, maar federale functionarissen beperken het nu tot 9.400.

De US Forest Service, het Amerikaanse agentschap dat contracten afsluit voor alle grote en zeer grote luchttankers die door de federale overheid worden gebruikt, heeft zich maar langzaam ontwikkeld tot het concept van tankers die meer dan 5.000 gallons kunnen vervoeren. Het California Department of Forestry and Fire Protection, CAL FIRE, accepteerde het concept van de 747 en DC-10 sneller.

We hebben de Forest Service om commentaar gevraagd over de ondergang van de 747. "De USDA Forest Service is op de hoogte van deze beslissing van de leverancier", zegt Stanton Florea, Fire Communications Specialist voor het bureau. "The Global Super Tanker is on a Call-When -Benodigd (CWN) contract voor het onderdrukken van bosbranden vanuit de lucht.”

In het belang van volledige openheid heeft Global Supertanker Services een advertentie in de zijbalk van Fire Aviation.

Mening van een piloot van een hoofdvliegtuig

Ik vroeg een Lead Plane Pilot die met Tanker 944 heeft gewerkt om zijn indrukken van het vliegtuig. Hij is momenteel actief en niet bevoegd om publiekelijk commentaar te geven:

Het is een gespecialiseerde tool en als zodanig heeft het een niche die het vult en in die niche is er niets beters. Dat wil zeggen, het geeft een enorme hoeveelheid vertrager in één keer af, en dat kan soms geweldig zijn. Het kan de halve wereld over reizen en producten afleveren. Dat gezegd hebbende, het is ook een gespecialiseerd hulpmiddel omdat het niet erg goed is in het doen van de kleine dingen.

Ik vroeg hem naar de vertrager die soms na een val afslijt:

Dat spoor weg, dat is iets waarmee ze ze over de kop kunnen slaan, maar aan het eind van de dag geeft bijna niemand die ik ken er iets om. Oké, het is geen perfecte tank.

Hieronder is een video te zien van Tanker 944 die in 2018 op de Holy Jim Fire in het Cleveland National Forest in Zuid-Californië valt.

Eerste druppel op het vuur

De eerste versie van de Supertanker die door Evergreen in een 747-100 werd geïnstalleerd, maakte 12 jaar geleden voor het eerst een brand op het Railbelt-complex in Alaska in 2009. Toen Evergreen failliet ging, kocht Global Supertanker de hardware en de rechten op het vertragende systeem en installeerde het in een nieuwere, krachtigere 747-400.

Geassisteerde brandweerlieden in Israël, Mexico, Chili en Bolivia

In 2016 assisteerde de 747 brandweerlieden in Israël en in 2017 werkte het enkele weken  aan branden in Chili . Op één dag, 1 februari 2017, vanuit Santiago, voerde het in totaal 11 drops uit op 7 vluchten. Zes van de sorties waren in de buurt van Navidad en Matanzas 115 mijl (185 km) ten zuidwesten van de luchthaven van Santiago, waar veel structuren werden bedreigd. De zevende was in de buurt van Concepcion, 404 mijl (650 km) ten zuiden van Santiago. In totaal werd 138.400 gallons (508.759 l.) geleverd om de brandweerlieden op de grond te assisteren.

De luchttanker had in 2011 ook een opdracht in Mexico en was in 2019 zo'n zeven weken bezig met een brandbestrijdingscontract in Bolivia .






























Geen opmerkingen:

Een reactie posten