dinsdag 1 december 2020

Waarom beginnen Boeing-vliegtuigmodellen met een 7?

 

Waarom beginnen Boeing-vliegtuigmodellen met een 7?




Net als auto-, vrachtwagen- of computerfabrikanten worstelen vliegtuigfabrikanten om een ​​herkenbaar merk voor hun producten te bedenken. Boeing is hier ongelooflijk succesvol in sinds ze in de jaren zestig een niche op de markt voor passagiersvliegtuigen veroverden. Tegenwoordig zijn Boeing-vliegtuigen wereldwijd herkenbaar door de vermelding van hun driecijferige identificatiegegevens. Maar waarom koos Boeing 7 voor hun passagiersvliegtuigen?


Sinds het eerste succesvolle straalvliegtuig is Boeing begonnen met al zijn commerciële straalvliegtuigen met het nummer zeven. Waarom? Er werd besloten dat straalvliegtuigen een nieuwe serie vliegtuigen zouden zijn, en de 700-serie werd gekozen. Sinds de succesvolle 707 staan ​​Boeing-vliegtuigen bekend om hun kenmerkende 7 × 7-nummeringsysteem. Een van de redenen is dat het een mooie klank heeft ... Lees verder voor het volledige verhaal.

Geschiedenis van Boeing Commercial Airliners
Boeing heeft niet altijd hetzelfde nummeringssysteem gebruikt voor hun vliegtuigen. Toen het bedrijf werd opgericht, was hun eerste vliegtuig gewoon de Boeing Model 1, ook wel bekend als het B&W Seaplane.

 Andere zeer succesvolle of bekende Boeing-modellen waren in de loop der jaren de 247 en de 314. Het eerste passagiersvliegtuig met drukcabine was de 307 Stratoliner, die later werd vervangen door de 377 Stratocruiser. Het Boeing Model 367-80 was het prototype van wat later de 707 zou worden genoemd.  

Het is ook belangrijk op te merken dat het bedrijf Boeing meer heeft gemaakt dan alleen vliegtuigen. Hoewel ze een paar successen boekten in de passagiersluchtvaart, was de reputatie van het bedrijf grotendeels gebaseerd op de successen van hun militaire vliegtuigen. De zware bommenwerpers B-17 Flying Fortress (Boeing Model 299) en B-29 Superfortress (Model 345) hadden bijgedragen aan een overwinning voor de geallieerde strijdkrachten in de Tweede Wereldoorlog. 

De ontwerpers van Boeing hebben altijd verschillende onderdelen van succesvolle vliegtuigen gebruikt om nieuwe te maken. Bij het ontwerpen van de 707 gebruikten ze ontwerpelementen van de B-52 Stratofortress (Model 454).



Boeing-nummeringssysteem
Waarom beginnen Boeing-modellen met 7?

Volgens Travelweek werd Boeing na de Tweede Wereldoorlog geherstructureerd en kreeg elke afdeling van de organisatie een driecijferig nummer. 300 en 400's waren nog steeds vliegtuigen, 500's waren turbinemotoren, 600's waren voor raketten en raketten en 700's waren bestemd voor turbinetransporten. 

Aangenomen werd dat Model 700 een beetje saai klonk, en aangezien eerdere modellen respectievelijk de 247 en 307 waren, leek 707 een logische keuze. Bovendien had het een mooie klank. 

Boeing is met zijn nummeringssysteem gebleven sinds de 707, behalve de kortstondige 720. Alle namen behalve de 797 zijn bezet. 

Boeing-vliegtuigen worden verder geclassificeerd op basis van hun modelvarianten met een driecijferige code achter het modelnummer. De 747-400 was bijvoorbeeld een langeafstands- en verlengde carrosserievariant van de originele 747-100. 

Bovendien heeft Boeing hun vliegtuigen altijd nog correcter genummerd op basis van de bestellende klant. Bijvoorbeeld, Pan American Airways had gekregen een code van “21.” Dus een 747-100 besteld door Pan American zou de aanduiding 747-121 krijgen. 

Overzicht van Boeing Jet Airliners

707
Het eerste straalvliegtuig van Boeing was ook 's werelds eerste succesvolle poging. Het 707-ontwerp ("zeven-oh-zeven") profiteerde van de lessen die zijn geleerd van de De Havilland Comet, en de grootste concurrent was de Douglas DC-8. Het was een quadjet met een middellange tot lange afstand die plaats bood aan iets minder dan vier passagiers. Een aangepaste versie heette de 720.


727
De 727 is ontworpen na het succes van de 707, toen luchtvaartmaatschappijen een straaljager vroegen die geoptimaliseerd was voor reizen over korte afstanden. De driemotorige "drietand" -configuratie had alle motoren op de T-tail. Ze kwamen in 1964 in dienst.

737
De 737 is nog steeds in productie en het is qua afleveringen het populairste straalvliegtuig ooit gebouwd. Het is een twin-jet lijnvliegtuig voor de korte tot middellange afstand. De nieuwste 737-MAX-modellen, aanvankelijk uitgerust met turbostraalmotoren, behoren tot de meest efficiënte en technisch geavanceerde vliegtuigen in de lucht. Zijn huidige belangrijkste concurrent is het vliegtuig van de Airbus A320-familie.

747
De 747 was 's werelds eerste wide-body jetliner. Het quad jet-vliegtuig heeft een kenmerkende bult op het bovendek die oorspronkelijk was ontworpen om het voorste gedeelte van het hoofddek te openen voor het laden van vracht. De 747 is nog steeds in productie als de 747-8I- en -8F-modellen, en ze worden gebruikt voor langeafstandsvluchten over de hele wereld.




757
Deze jet met smalle romp was ontworpen om de verouderde 727 te vervangen. Hij vervulde de behoefte aan vluchten op korte tot middellange afstand en werd begin jaren tachtig in gebruik genomen.

767
De brede 767 is naast de 757 ontworpen. Ze gebruiken veel gemeenschappelijke onderdelen en hebben een gemeenschappelijke typebevoegdverklaring om de opleidingskosten voor piloten te verlagen. 

777
De wide-body 777 ("triple seven") is de grootste twin-jet die ooit is gebouwd en is ontworpen om luchtvaartmaatschappijen te helpen profiteren van de versoepeling van de regels met betrekking tot uitgebreide vluchten boven water voor twin-jet vliegtuigen.

787
De Dreamliner is het nieuwste ontwerp van Boeings - het is een brede straaljager met veel nieuwe productietechnieken en veel composiet plastic componenten. Hij verbrandt ongeveer 20 procent minder brandstof dan een vergelijkbare 767. Hij werd in 2011 in gebruik genomen. 


797 (voorgesteld)
Het volgende nieuwe ontwerp van Boeing zal ongetwijfeld de 797 gaan heten, maar hoe gaat het eruit zien? De eerste rapporten van het bedrijf geven aan dat hun volgende grote project waarschijnlijk het 'nieuwe middelgrote vliegtuig' wordt genoemd.


Het is voorgesteld sinds 2015 en het zal waarschijnlijk een vervanging zijn voor de 757. Dit vliegtuig zal waarschijnlijk worden vertraagd omdat Boeing de 737-MAX herwerkt en de industrie herstructureert voor een post-pandemische economie.

Wacht, waar is de 717?
De aanduiding 717 is door Boeing twee keer gebruikt, maar bleef om de een of andere reden niet hangen. Volgens Boeing Frontiers , toen het bedrijf voor het eerst de 707 maakte, noemde het de militaire tankerversie van het vliegtuig Model 717. De officiële militaire aanduiding bleef echter beter hangen. De KC-135 is nog steeds in gebruik.

Daarna besloot Boeing om het 700-serienummer exclusief te gebruiken voor commerciële straalvliegtuigen.

Het tweede gebruik van de 717 kwam nadat Boeing en McDonnell-Douglas waren gefuseerd. De MD-95 was nog in productie en stond korte tijd bekend als de Boeing 717. 













Geen opmerkingen:

Een reactie posten