Waarom beginnen en eindigen Boeing-vliegtuigen met het cijfer 7?
OOIT afgevraagd wat er met alle nummer 7 is als het gaat om Boeing-vliegtuigen? Het zou wel eens de grootste marketingstoot aller tijden kunnen zijn. ER IS de klassieke 747, de kleinere 737 en recenter de chique 787 Dreamliner. En vergeet de 757, 767 en 777 niet.
Dus heb je je ooit afgevraagd wat er precies zit met alle nummers 7 als het gaat om Boeing-vliegtuigmodellen? Is er een methode om "waanzin" te nummeren? Nou, het blijkt, ja. En volgens Boeing is dit eigenlijk
Waarom is 7 een geluksgetal?
Een van de meest gestelde vragen aan historici van Boeing-bedrijven is: "Hoe kwam Boeing op de naam 7-7 voor zijn commerciële jets?" Er zijn veel mythes over de naam Boeing 7-7, een van de beroemdste merken in de geschiedenis. Mensen die neigen naar wiskunde en techniek zijn er zeker van dat 707 werd gekozen omdat dit de sinus is van de vleugeluitslag op een 707. Dat is het niet, aangezien de vleugeluitslag 35 graden is en niet 45. Er zijn echter meer mensen die neigen naar bijgeloof en voel dat de positieve connotatie van het cijfer zeven de reden was dat het werd geselecteerd.
De waarheid is een beetje meer alledaags. Boeing kent al decennia lang opeenvolgende modelnummers toe aan zijn ontwerpen, net als de meeste vliegtuigfabrikanten. Commerciële vliegtuigen van Boeing gebruiken hun modelnummer als hun populaire naam: Model 40, Model 80, Model 247, Model 307 Stratoliner en Model 377 Stratocruiser.
Boeing-vliegtuigen die voor het leger zijn gebouwd, worden het best herinnerd aan hun militaire aanduidingen, zoals de B-17 Flying Fortress of de B-52 Stratofortress. Aan deze vliegtuigen waren ook Boeing-modelnummers toegewezen: de B-17 is het Boeing Model 299 en de B-52 is het Boeing Model 454.
Na de Tweede Wereldoorlog was Boeing een militaire vliegtuigmaatschappij. William Allen, destijds president van Boeing, besloot dat het bedrijf weer moest uitbreiden naar commerciële vliegtuigen en de nieuwe velden van raketten en ruimtevaartuigen moest achtervolgen. Om deze diversificatiestrategie te ondersteunen, verdeelde de engineeringafdeling de modelnummers in blokken van 100 voor elk van de nieuwe productgebieden: 300s en 400s bleven vliegtuigen vertegenwoordigen, 500s werden gebruikt op turbinemotoren, 600s voor raketten en raketten en 700s werden ingesteld opzij voor jet transportvliegtuigen.
Boeing ontwikkelde 's werelds eerste grote straalvliegtuig met geveegde vleugels, de B-47. Dat vliegtuig wekte interesse bij een aantal luchtvaartmaatschappijen. Een in het bijzonder, Pan Am, vroeg Boeing om de haalbaarheid ervan als commercieel jettransport te bepalen. Tegelijkertijd begon Boeing met studies om het door een propeller aangedreven model 367 Stratotanker, beter bekend als de KC-97, om te bouwen tot een door straalmotoren aangedreven tanker die gelijke tred zou kunnen houden met de B-52 tijdens het bijtanken tijdens de vlucht.
De productontwikkeling van Boeing heeft verschillende uitvoeringen van het model 367 ondergaan en uiteindelijk werd een versie met de nummers 367-80 geselecteerd. Het kreeg al snel de bijnaam de "Dash 80".
Boeing nam een berekend risico door de ontwikkeling en constructie van het Dash 80-prototype met eigen middelen te financieren. Het doel was om het vliegtuig in productie te nemen als zowel een Air Force tanker / transport als een commercieel jet transport.
Aangezien beide nakomelingen van de Dash 80 straaljagers zouden zijn, riep het modelnummersysteem in de jaren 700 om een nummer om de twee nieuwe vliegtuigen te identificeren. De marketingafdeling besloot dat "Model 700" niet zo goed klonk als de eerste commerciële jet van het bedrijf. Dus besloten ze om door te gaan naar Model 707 omdat die herhaling een beetje pakkender leek. Volgens dat patroon kregen de andere nakomelingen van de Dash 80, de Air Force-tanker, het modelnummer 717. Omdat het een Air Force-vliegtuig was, kreeg het ook de militaire aanduiding KC-135.
Nadat 717 was toegewezen aan de KC-135, nam de marketingafdeling de beslissing dat alle resterende modelnummers die begonnen en / of eindigden met 7 exclusief zouden worden gereserveerd voor commerciële jets. (Na de fusie tussen Boeing en McDonnell Douglas eind jaren negentig, werd het modelnummer 717 hergebruikt om de MD-95 te identificeren als onderdeel van de Boeing-familie voor commerciële vliegtuigen.)
Afgezien van de 717 was de enige anomalie van het Boeing-nummeringsysteem voor commerciële jets het Boeing-model 720. De 720 was een krachtige versie voor de korte afstand van de 707 en werd voor het eerst aan de luchtvaartmaatschappijen op de markt gebracht als het model 707-020. United Airlines was erg geïnteresseerd in de 707-020, maar had eerder besloten om met Douglas en de DC-8 mee te gaan. Om United te helpen negatieve public relations te vermijden om terug te gaan naar de 707, veranderde Boeing de naam van de 707-020 in de 720.
Sinds de naamgeving van de oorspronkelijke 717 zijn alle commerciële Boeing-jets na elkaar genoemd op basis van de 7-7-formule: 727, 737, 747. tot het nieuwste commerciële jettransport van Boeing, de 7E7.
Ondanks wat je misschien vermoed hebt, is het niet omdat ze affiniteit hadden met het geluksgetal 7. Een andere veel voorkomende mythe is dat ze de naam ontleenden aan de hoek van de vleugel van het vliegtuig, meldt
Maar de waarheid ligt eigenlijk in wat een van de beste marketingsuggesties aller tijden had kunnen zijn. Boeing gebruikte niet altijd de nummers 7-7 - in feite hadden eerdere vliegtuigen namen als Model 40, Model 80, Model 247 etc. Niet zo pakkend.
Na de Tweede Wereldoorlog werd het bedrijf geherstructureerd en kreeg elke afdeling een driecijferig nummer. Dat is toen dingen interessant werden.
Boeing-historicus Michael Lombard zegt: “Om deze diversificatiestrategie te ondersteunen, verdeelde de engineeringafdeling de modelnummers in blokken van 100 voor elk van de nieuwe productgebieden: 300s en 400s bleven vliegtuigen vertegenwoordigen, 500s zouden worden gebruikt op turbinemotoren, 600s voor raketten en raketten en 700's werden gereserveerd voor straalvliegtuigen. "
Omdat ze zich realiseerden dat de naam Model 700 niet bepaald van de tong rolde, stelde de marketingafdeling van Boeing de naam 707 voor. En het patroon begon - 727, 737 enz. Het gaat door tot op de dag van vandaag, met de nieuwste Boeing 787 Dreamliner-modellen.
Dus daar heb je het.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten