KLM neemt (alweer) afscheid van de Boeing 747
Op zondag 25 oktober heeft KLM Royal Dutch Airlines (KL / KLM) voor de tweede keer in 7 maanden afscheid genomen van haar laatste passagier Boeing 747. De laatste vlucht arriveerde rond 21.00 uur lokale tijd op de thuisbasis van de luchtvaartmaatschappij, Amsterdam Schiphol Airport, met een vlucht vanuit Shanghai, China.
De Nederlandse luchtvaartmaatschappij nam eind maart al afscheid van het verouderende vliegtuigtype, ook wel bekend als de Queen of the Skies. Vanwege de COVID-19-crisis besloot de luchtvaartmaatschappij echter om met drie van de overgebleven Boeing 747-400COMBI-vliegtuigen een luchtbrug tussen Nederland en China te bouwen om Nederland te voorzien van medische benodigdheden zoals gezichtsmaskers en ziekenhuisapparatuur.
Dit heeft ertoe geleid dat KLM de afgelopen maanden haar drie Boeing 747-400COMBI-vliegtuigen heeft ingezet op de routes van Amsterdam naar Beijing en Shanghai. Naast het gebruik van de laadcapaciteit van het casco, besloot de luchtvaartmaatschappij ook om de stoelen van het vliegtuig te gebruiken om de lading te vervoeren.
Oorspronkelijk had KLM plannen om de laatste Boeing 747 in mei 2021 buiten dienst te stellen. Vanwege de huidige COVID-19-crisis besloot de luchtvaartmaatschappij echter om de resterende zeven Boeing 747-400-vliegtuigen een jaar eerder buiten dienst te stellen. De vier casco's die niet werden gebruikt voor de airbridge-routes zijn al vertrokken vanuit Amsterdam naar de sloperij, terwijl de overige drie vliegtuigen de komende weken zullen volgen.
KLM introduceerde de Boeing 747 in 1971 toen deze de eerste 747-200 ontving. In 49 jaar operaties heeft de luchtvaartmaatschappij 46 747's in haar vloot gehad. Naast de 747-200 had de luchtvaartmaatschappij ook de 747-200F, 747-200SUD, 747-200SUD Combi, 747-300 Combi, 747-400, 747-400 Combi en 747-400ER vrachtvliegtuigen in de vloot.
KLM was 's werelds laatste luchtvaartmaatschappij die de 747-400M, of combi, gebruikte voor passagiersoperaties. Met de 747-400M konden luchtvaartmaatschappijen passagiers en grote stukken vracht tegelijk vervoeren. Terwijl het vliegtuig aan de voorkant van de cabine ongeveer 250 passagiers kan vervoeren, is de achterkant van het hoofddek gevuld met vracht. Hoewel het laatste 747-400 passagiersvliegtuig zijn laatste commerciële vlucht voor KLM heeft gemaakt, blijven er drie 747-400 vrachtvliegtuigen in de vloot. Zusterbedrijf Martinair Cargo voert alle vrachtvluchten uit in opdracht van KLM Cargo. De luchtvaartmaatschappij heeft momenteel nog geen plannen om de 747 Freighter met pensioen te gaan, wat betekent dat ze het vliegtuig waarschijnlijk nog een paar jaar zal houden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten