vrijdag 28 mei 2021

Waarom 737 rompen in treinen worden afgeleverd bij de Boeing-fabriek

 

Waarom 737 rompen in treinen worden afgeleverd bij de Boeing-fabriek


Op bepaalde markten concurreren luchtvaartmaatschappijen en treinmaatschappijen rechtstreeks met elkaar om passagiers. In andere domeinen speelt de spoorweg echter een cruciale rol om vliegtuigen in de lucht te krijgen. Concreet geldt dit voor de productie van de populaire Boeing 737-familie, waarvan de rompen per spoor naar de fabriek worden vervoerd. Maar waarom is dit het geval?

Een treinlading Boeing 737-rompen op weg naar Renton, Washington. 

De route

De noodzaak voor Boeing om zijn 737 rompen per spoor te vervoeren, komt neer op de locatie waar ze zijn vervaardigd. Dit is met name een rol die wordt vervuld door Spirit AeroSystems, die de rompen produceert voordat ze naar Boeing worden gestuurd om zich bij de assemblagelijn te voegen. Spirit is echter gevestigd in Wichita, Kansas, terwijl de 737-fabriek van Boeing in Renton, Washington staat.

Dit is een afstand van ongeveer 2.900 km en levert dus logistieke hoofdpijn op voor de betrokken bedrijven. Het vliegen met de rompen in grotere vrachtvliegtuigen zou snel zijn, maar beperkt in zijn capaciteit. Evenzo kunnen gespecialiseerde vrachtwagens slechts één enkele romp tegelijk vervoeren, en dit is een zeer langzaam proces . Dit zou de productiecyclus van het vliegtuig vertragen.





























































Als zodanig is het vervoer van de rompen per spoor het beste compromis in termen van snelheid en de capaciteit om er meer dan één tegelijk te vervoeren. De rompen maken deel uit van een veel grotere vracht, die BNSF van Wichita naar Renton vervoert. In 2013 maakten 35 rompen per maand deze gigantische treinreis door het hele land.

Een lange geschiedenis van leveringen per spoor

Interessant is dat de 737 niet het enige Boeing-vliegtuig is waarvoor de spoorweg een cruciaal onderdeel van het logistieke proces is geweest. Railway Age merkt inderdaad op dat Boeing sinds de jaren zestig rompen en andere componenten per spoor vervoert.

Naast het aannemen van leveringen vanuit Wichita, heeft Boeing in het verleden ook onderdelen per spoor laten vervoeren vanuit faciliteiten in Texas. Evenzo was Renton niet de enige bestemming voor deze op rai gebaseerde zendingen, en sommige gingen ook naar de fabriek in Everett, Washington.
















Deze praktijk begon met de 707 met vier motoren en de 777 met twee gangpaden is ook het onderwerp geweest van dergelijke leveringen. De 737 is echter de meest voorkomende begunstigde van de service geworden. In februari 2018 arriveerde de romp van de 10.000e productie per spoor in Renton.

Ontsporing leidt tot zes sloopwerkzaamheden

Het vervoer van 737 rompen per spoor is grotendeels een praktische oplossing gebleken voor de logistieke realiteit om ze van Wichita naar Renton te brengen. Een incident in 2014 veroorzaakte echter aanzienlijke problemen voor zowel Boeing als Montana Rail Link. Concreet meldt dat in juli van dat jaar de trein in kwestie ontspoorde in de buurt van Superior, Montana.













Bij dit incident kwamen 19 van de 90 goederenwagons van de trein van de rails, waaronder drie met 737 rompen. De locatie van de spelt ontsporing was bijzonder lastig, aangezien het plaatsvond op de top van een rivieroever. Dit zorgde ervoor dat een deel van de rompen van de oever naar de Clark Fork River gleed. Gelukkig raakte niemand gewond bij het incident.

De rompen liepen hierdoor echter aanzienlijke schade op, waarbij er één zelfs in twee brak. Als zodanig moesten ze volgens The Seattle Times voor het einde van de maand worden gesloopt Boing produceerde destijds 42737's per maand, wat betekent dat het incident in juli 2014 ongeveer 14% van zijn capaciteit heeft weggevaagd.



































Geen opmerkingen:

Een reactie posten