woensdag 1 september 2021

Hoe een vliegtuig in elkaar wordt gezet

 



Hoe een vliegtuig in elkaar wordt gezet

Na de levering van 13 Boeing 787-9’s tussen oktober 2015 en augustus 2018, was het voor KLM tijd om door te gaan naar the next big thing: de Boeing 787-10. Op 30 juni 2019 kwam de eerste aan op Schiphol, genaamd Oranjebloesem, met een livery speciaal ontworpen ter ere van KLM’s 100-jarige jubileum. De tweede -10 maakt sinds donderdag 17 oktober deel uit van onze vloot: Vlijtig Liesje. In dit blog laat ik je zien hoe de nieuwste aanwinst van onze vloot in elkaar wordt gezet.

Groter

De Boeing 787-10 is een langere versie van de 787-9. In totaal zes meter langer, waarbij drie meter aan de voor- en drie meter aan de achterkant is toegevoegd. Hierdoor kon het aantal stoelen worden verhoogd van 294 naar 344. Leuk feitje: KLM is de eerste Europese luchtvaartmaatschappij die dit nieuwe Boeing-type vliegt.

Hoewel de -9 en -10 op vrijwel dezelfde manier zijn gebouwd, is er één groot verschil. Doordat het toestel zes meter langer is dan zijn voorganger, kan de romp niet worden vervoerd met de Boeing 747 Dreamlifter, een vrachtschip met brede romp dat exclusief is ontwikkeld voor het transport van Boeing 787-onderdelen. Het gevolg is dat de nieuwe toestellen alleen in elkaar kunnen worden gezet op locatie, de Boeing-fabriek in Charleston, South Carolina.

Boeing 787-10

Wat is er nieuw?

De Boeing 787 is een vliegtuig dat is ontworpen om zeer lange afstanden (tot wel 15.400 kilometer!) te vliegen met een grote vermindering in brandstofverbruik. Het vliegtuigtype is ongeveer 20 procent zuiniger, met ongeveer 40 procent van de efficiëntiewinst afkomstig van de motoren. Ook zijn er veel aerodynamische verbeteringen gedaan en lichtgewicht composietmaterialen en geavanceerde systemen gebruikt.

Wat de afgelopen vier jaar is veranderd, is de snelheid waarmee Boeing een vliegtuig kan bouwen. In 2015 had de fabrikant 24 fabrieksdagen nodig om een ​​vliegtuig te bouwen. Dat is nu teruggebracht tot 15 dagen, waarbij slechts de helft van de benodigde mankracht wordt gebruikt. De efficiëntiewinsten zijn verbluffend. Dat komt deels door de manier waarop het vliegtuig in elkaar wordt gezet, door middel van verschillende bouwstadia. Hieronder is een overzicht:

Positie 0

Hier komen onderdelen aan waarna ze worden voorbereid voor installatie. Net zoals bij eerdere Boeing 787’s, worden onderdelen nog steeds ingevlogen van over de hele wereld. Boeing werkt samen met leveranciers overal ter wereld. De Dreamlifters zorgen ervoor dat alle onderdelen op de juiste plek terechtkomen. De vleugels komen bijvoorbeeld uit Japan en zijn uitgerust met flight control onderdelen uit Australië. De verticale en horizontale stabilisatoren aan de achterkant van het vliegtuig zijn gemaakt in Korea, enzovoorts.

Boeing 787-10

Positie 1

Het achterste en voorste gedeelte van de romp worden verbonden met het middelste deel. Kortom; de romp wordt één geheel. Daarna worden de vleugels gemonteerd en het landingsgestel wordt geïnstalleerd. Dit alles duurt slechts drie dagen.

Positie 2

De drie delen van de romp worden van binnenuit met elkaar verbonden, daarna worden systemen zoals bedrading, airconditioningskanalen en vloerconstructies geïnstalleerd. Ook de zijwanden en sommige galleys en toiletten worden gereed gemaakt. Elektrische en hydraulische onderdelen worden geactiveerd.

BKC 10

Positie 3 en 4

Deze twee posities worden met elkaar gecombineerd. Zitplaatsen worden geïnstalleerd, cabineplafonds worden gesloten en laadruimten worden gescheiden. De B787-10 heeft nieuwe stoelen in zowel Economy- als Business Class. Dit zorgt niet alleen voor meer comfort, maar ook veer meer ruimte in het vliegtuig en minder gewicht. De duurste onderdelen van het hele vliegtuig – de motoren – worden als allerlaatste geïnstalleerd. De meeste tests met systemen worden gedaan voordat het vliegtuig de fabriek uitrolt.

Boeing 787-10

Engine 787-10

Test, test, test

Het moment van de waarheid: het vliegtuig wordt voorbereid op zijn eerste vlucht. Er wordt een volledige systeemtest uitgevoerd, de motoren worden getest en lektests worden uitgevoerd op de brandstof- en hydraulieksystemen. Als alles is gecheckt en goedgekeurd, maakt het vliegtuig een zogeheten ‘B1-vlucht’, waarbij de ‘B’ staat voor ‘Boeing’ omdat in dit stadium alleen Boeing-piloten het vliegtuig mogen besturen. Indien nodig, kan nog een B2-, B3- en B4-vlucht worden uitgevoerd (of nog meer, zoveel als nodig). Maar meestal volstaat een B1.

Nadat het B-vluchtprogramma met succes is voltooid, wordt het vliegtuig klaargemaakt voor commerciële activiteiten. Dit wordt gedaan via de de Customer Walk en Customer 1 (C1) -vlucht. The Walk geeft de toekomstige eigenaren van het vliegtuig, zoals KLM, de mogelijkheid om te controleren of alles is gebouwd volgens hun wensen en specificaties. Zodra dit proces is doorlopen, is er een formele Transfer of Title, waarna KLM zich de officiële eigenaar van dit prachtige stukje technologie mag noemen.

BKA in factory

Kom vlieg met me mee

Het Vlijtige Liesje (PH-BKC) is na de Oranjebloesem (PH-BKA) onze tweede levering uit Charleston (South Carolina), terwijl onze 787-9’s allemaal uit Everett (Washington) kwamen. Kortom, we hebben het noordwesten verwisseld voor het zuidoosten, bergen voor moerassen, beren voor alligators en koele heldere dagen voor vochtige en benauwde omstandigheden. Hmmm … Dit klinkt misschien niet erg aantrekkelijk, maar het werk en de mensen zijn nog steeds erg leuk en interessant.

Het streven is om dit jaar nog twee 787-10’s te leveren, en nog eens vier in 2020. Ondertussen staan de Oranjebloesem en het Vlijtig Liesje tot je dienst. Heb je een vlucht geboekt van Amsterdam naar KilimanjaroDar es SalaamDubai of Delhi? Misschien vlieg je dan wel met onze nieuwste aanwinst, afhankelijk van het seizoen. Zoals de eerste twee namen al doen vermoeden, worden alle Dreamliners voorzien van namen van bloemen of bloeiende planten.

Vlijtig liesje KLM


Geen opmerkingen:

Een reactie posten