dinsdag 23 maart 2021

Zo fit als een ... straalmotor

 

Zo fit als een ... straalmotor



















Heb je besloten om in 2017 te trainen en fit te worden? En gebruik je een van die mooie smartphone-apps om je training gedurende de dag bij te houden? Misschien kunnen we wat inspiratie toevoegen door u te laten weten hoe we onze straalmotoren fit houden en hoe we hun toestand voortdurend controleren.

Straalmotoren hebben niet echt een keuze. Ze moeten fit en klaar zijn om te allen tijde topprestaties te leveren. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat ze het hele jaar zo blijven.

Vliegtuigmotoren

Goede sfeer

Er zijn veel draaiende onderdelen in een straalmotor. Al deze bewegingen veroorzaken trillingen, wat tot op zekere hoogte normaal is. Er zijn meer trillingen tijdens het opstijgen, omdat de motor harder moet werken dan tijdens het cruisen. Het lijkt veel op dat uw hartslag toeneemt als u bergop loopt.
Om een ​​perfecte training te krijgen, kunt u uw hartslag volgen voor een maximaal effect. Op dezelfde manier monitoren we de trillingen van motoren om ervoor te zorgen dat alles zo soepel verloopt als we zouden willen.

motor trillingen grafiek

De kleinste verschuivingen in motortrillingen worden te allen tijde gecontroleerd en geregistreerd. Niet alleen door de cockpitbemanning, maar ook door technisch specialisten die werkzaam zijn in het operations control center van KLM op Schiphol. Realtime trillingsgrafieken houden ze 24/7 per dag op de hoogte van de motoren van alle KLM-vliegtuigen wereldwijd. En je dacht dat je smartphone-app sjiek was ...

OCC frontoffice Blog TM Bew

Hoe zit het met de temperatuur?

Net als bij het menselijk lichaam is de temperatuur van een straalmotor een goede indicator voor zijn toestand. Bij het opstijgen heeft een gezonde straalmotor een hoge turbinetemperatuur, die wordt bewaakt als uitlaatgastemperatuur. Deze temperatuur stijgt naarmate de tijd verstrijkt. Dit wordt gemeten met sensoren in de motor. Als de temperatuur een bepaalde grens bereikt, brengt KLM de motor binnen voor onderhoud. Het is alsof je je temperatuur meet als je je ziek voelt. Het belangrijkste verschil is dat we constant de temperatuur van onze motoren in de gaten houden.

Welzijn

Houd je van een warme douche na een stevige, maar zweterige training? Koelt het je daarna af? Onze motoren hebben na elke vlucht geen tijd om te douchen. Op een gemiddelde dag kan een straalmotor meer dan 15 uur in de lucht zijn. Dat is toch een serieuze training? Als de uitlaatgastemperatuur te hoog wordt, kunnen we de motor gemakkelijk afkoelen door hem door te spoelen met heet water. Ja, heet water, want dat spoelt het vuil het beste van de motor weg.

Engine Wash Blog TM Bew 3453

Deze procedure wordt toepasselijk de motorwaterwas genoemd. Ongeveer 100 liter water wordt in de draaiende motor gesproeid. De rotatie van de motoronderdelen veroorzaakt een wasmachine-effect, waardoor deze inwendig wordt gereinigd. Na deze “regenbui” is de motortemperatuur met 10 tot 15 graden gedaald, waardoor de conditie van de motor hersteld is. Kortom, onze motoren houden net zo van een warme douche als jij.

Opstarten

Zoals u wellicht hebt gelezen, doen we natuurlijk veel meer om onze motoren fit te houden onze vorige blogs​ Maar we willen u niet van uw training afhouden, dus waarom zou u niet starten en de uitdaging aangaan om zo fit te worden als een straalmotor.

Klinkt bekend?

Het is heel goed mogelijk dat je dit eerder hebt gehoord of gelezen. We hebben deze blog in januari 2016 gepost. Dus dit is eigenlijk een repost. Maar laten we eerlijk zijn: zo fit worden als een straalmotor is voor iedereen een continu proces, toch? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten