dinsdag 23 maart 2021

3 vliegtuigen die de luchtvaart absoluut hebben veranderd

 




3 vliegtuigen die de luchtvaart absoluut hebben veranderd

De burgerluchtvaart is gevormd door een groot aantal factoren: concurrentie, politieke ontwikkelingen, eisen van passagiers, kosten, terrorisme en natuurlijk technologische innovatie. In deze blog zal ik me concentreren op dat laatste: technologische ontwikkelingen die een revolutie in de luchtvaartgeschiedenis teweegbrachten.  

Een vliegtuig is een zeer ingewikkeld stukje technologie. Dankzij technische vooruitgang zijn ze in de loop der jaren sneller en veiliger geworden, maar ook ruimer, zuiniger, stiller en comfortabeler.

DC-8: het begin van het Jet Age

Met de komst van KLM's eerste DC-8 in 1960 begon een nieuwe fase in onze geschiedenis. De Albert Plesman, zoals de nieuwkomer heette, was KLM's eerste jetaangedreven passagiersvliegtuig. Hoewel het een vliegtuig met een smalle romp was - een enkel gangpad met drie stoelen aan weerszijden - was het een stuk groter dan zijn voorganger, de DC-7, en bood het plaats aan bijna twee keer zoveel passagiers.

DC-8 vliegtuigen

Dat was natuurlijk een stap vooruit, maar het belangrijkste voordeel van de nieuwkomer was de verkorting van de vliegtijd. De straalmotoren van het vliegtuig maakten het een stuk sneller dan zijn voorganger. In feite is de vliegtijd van Amsterdam naar New York bijna gehalveerd. Deze enorme tijdwinst werd alleen geëvenaard door de introductie van de supersonische Concorde. De Atlantische Oceaan oversteken in ongeveer zeven uur was een bijna futuristische ervaring in 1960. In de jaren die volgden, werd innovatie gedreven door twee woorden: sneller en meer.

Boeing 747: het eerste wide-body-vliegtuig

Ruim 46 jaar geleden landde de eerste jumbojet, aangedreven door vier motoren, op Schiphol. U kunt zich voorstellen wat een schouwspel het in die dagen moet zijn geweest. In de voorgaande jaren waren er voorbereidingen getroffen om dit mammoetvliegtuig te huisvesten. KLM verwelkomde haar eerste Boeing 747-206B op Schiphol op een mistige dag in januari 1971. Dit straalvliegtuig was groter dan elk vliegtuig dat de wereld ooit had gezien en bood een antwoord op de steeds toenemende populariteit van vliegreizen. De 747 kon in één vlucht 350 tot 490 passagiers vervoeren, plus al hun bagage. De vier motoren genereerden 2,5 keer meer stuwkracht dan de Boeing 707, de tegenhanger van de DC-8, en waren een stuk stiller dankzij verschillende technologische innovaties.

Boeing 747

De Boeing 787-9: nieuwe materialen

Op zaterdag 14 november 2015 arriveerde KLM's eerste Boeing 787-9 Dreamliner op Schiphol. Een gedenkwaardige gelegenheid voor tientallen vliegtuigspotters, KLM-medewerkers en natuurlijk potentiële passagiers. Ik weet zeker dat er veel mensen langs de landingsbaan stonden om de nieuwste bloem in het KLM-boeket te verwelkomen. Dat klinkt misschien wat oubollig, maar mijn zorgvuldig gekozen metafoor is een verwijzing naar de naam van het vliegtuig - Zonnebloem - en het feit dat alle KLM's Dreamliners vernoemd zullen worden naar bloemen.

KLM Boeing 787 Dreamliner Schiphol

Dit nieuwe vliegtuig is een wonder van innovatie. Waar de DC-2 een van de eerste vliegtuigen was die bijna volledig van metaal was gebouwd, is de nieuwe 787 bijna het tegenovergestelde. De composietmaterialen die zijn gebruikt om de meeste romp en vleugels te bouwen, hebben grote voordelen. Ze hebben minder onderhoud nodig, wat lagere kosten betekent, maar ze zorgen ook voor een comfortabelere cabinedruk, betere verlichting, wifi, grotere ramen en een ruimere cabine. Verder wordt de 787 aangedreven door twee motoren die stiller en zuiniger zijn. In dit geval waren duurzaamheid en comfort de belangrijkste uitgangspunten voor het ontwerp.

Innovatie is natuurlijk altijd belangrijk geweest om welvaart en welzijn te genereren, maar ook om producten en diensten voor meer mensen toegankelijk te maken. Dit geldt zeker voor de burgerluchtvaart. In onze branche wordt innovatie ook gedreven door de publieke opinie. De geavanceerde motoren en structurele kenmerken van de Dreamliner weerspiegelen bijvoorbeeld de vraag van het publiek naar minder lawaai, een lager gewicht, een lager brandstofverbruik en dus een lagere CO2-uitstoot. Maar het publiek wil ook meer comfort, al kunnen de meningen over het comfortniveau verschillen. Ik denk dat de 787 een nieuwe mijlpaal in de luchtvaartgeschiedenis markeert. Of het nieuwe normen heeft gesteld, zal de komende jaren duidelijk worden. Maar hoe het ook zij, velen van ons zijn net zo enthousiast over deze innovatie in de luchtvaart als mensen in 1960 en 1971.

Bezoekers op Schiphol bekijken de nieuwe binnenkomende Dreamliner 787 van KLM

Klik hier voor meer informatie over onze Boeing 787 Dreamliner.

Klinkt bekend?

Het is heel goed mogelijk dat je dit eerder hebt gehoord of gelezen. We hebben deze blog in november 2015 gepost. Dus dit is eigenlijk een repost. Maar laten we eerlijk zijn: word je ooit de geschiedenis over de luchtvaart beu? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten