Hoeveel kostte de Boeing 747?
De jumbo was niet goedkoop in gebruik!
Vooral als het gaat om passagiersdiensten, verdwijnt de Boeing 747 na vijf decennia van dominantie snel uit de lucht. Terwijl we afscheid nemen van de Queen of the Skies, vinden we dat het een goed moment is om terug te blikken op de geschiedenis van het vliegtuig, inclusief de kosten ervan.
De widebody van de grond krijgen
De 747 was echt een pionier. Het was het allereerste commerciële widebody - jet en opende deuren in de hele reisindustrie. Pan-Amerikaanse leider Juan Trippe wilde een efficiënte manier om 400 passagiers op één vliegtuig te plaatsen. Aanvankelijk dacht hij dat de beste route zou zijn om twee hutten met één gangpad op elkaar te stapelen. De ingenieurs van Boeing bedachten de widebody-oplossing met een gedeeltelijk tweede dek.
In 1968 bedroegen de programmakosten echter al $ 1 miljard.
Dit cijfer lijkt misschien niet veel, maar vandaag zouden de kosten ongeveer $ 7,61 miljard bedragen. De eerste 747 rolde eind september van de assemblagelijn van Boeing in Everett en het type voerde zijn eerste vlucht uit op 9 februari 1969.
Een nieuw tijdperk
De 747 werd gevormd om het inkomen per mijl en ton per mijl te optimaliseren. Het bracht een nieuwe gouden eeuw van vliegreizen met zich mee toen de jaren zeventig op gang kwamen.
Zoals de transportbibliotheek van de Northwestern University het stelt:
"Met een grotere capaciteit en lagere kosten heeft de 747 geholpen om de vliegervaring toegankelijk te maken voor reizigers uit de middenklasse. Ruime interieurs met luxe voorzieningen en verbeterde eet- en entertainmentervaringen tijdens de vlucht, beschikbaar voor zowel eersteklas- als economy-passagiers, diende als marketingtools voor de
luchtvaartmaatschappijen die de 747 exploiteerden. De jumbojet kreeg een vaste plaats in de populaire verbeelding over de hele wereld en blijft decennia later een symbool dat staat voor de glamour van vliegreizen in vervlogen tijden.”
Een retourvlucht tussen New York en Londen kostte in 1970 ongeveer $ 550 . Dit is $ 5.350 met inflatie. De hogere bedrijfskosten werden dus ondersteund door hogere ticketprijzen om de activiteiten in evenwicht te brengen. Over het algemeen was vliegen in deze periode over de hele
linie duurder. Hoe dan ook, de langeafstandstarieven waren over het algemeen hoger pre-jumbo.
De eerste bestellingen
Omdat het management van Pan Am nauw betrokken was
bij de lancering van het project, was de luchtvaartmaatschappij
natuurlijk de eerste die het vliegtuig introduceerde. In april 1966 plaatste Pan Am een bestelling voor 25 Boeing 747-100's . De totale kosten van deze bestelling bedroegen $ 525 miljoen (~ $ 4 miljard vandaag).
Boeing was dus al halverwege om de kosten van het programma alleen met deze factuur te dekken. Elke eenheid zou ongeveer $ 21 miljoen hebben gekost (~ $ 160 miljoen vandaag).
DE 747-400
De 747-400 werd in februari 1989 geïntroduceerd bij Northwest Airlines en is een van de meest erkende varianten van de serie. Dit model bracht verbeteringen zoals een groter bereik en vleugeltipverlengingen, die het brandstofverbruik met 4% verbeterden. Het model luidde een nieuw tijdperk in voor de jumbo-serie en werd een hoofdbestanddeel van langeafstandsmissies voor onder meer Virgin Atlantic en British Airways.
Volgens TopSpeed bedroeg de prijs van het vliegtuig $ 58,5 miljoen.
Bovendien merkt Aircraft Compare op dat het vliegtuig in 2007 ongeveer $ 266,5 miljoen kostte.
Tweedehands opties
De -400 is vandaag nog steeds in de lucht, met bedrijven zoals vrachtspecialisten die het vliegtuig goed gebruiken. De variant is echter niet meer in productie. Dus als een vervoerder er een wil kopen, moet hij op zoek naar een tweedehands exemplaar.
De gemiddelde prijs voor een gebruikte -400, rekening houdend met
een lening om deze te dekken, is ongeveer $ 16 miljoen. Bovendien bleek uit een analyse van vorig jaar dat actieve -400's slechts ongeveer $ 5 miljoen waard zijn . Deze cijfers zijn slechts een fractie van de prijs van wat een nieuwe eenheid ooit was. Toch is leasing een standaard antwoord in de moderne tijd.
Loopkosten
Het lijkt misschien een koopje om je eigen historische vliegtuig te bezitten.
Het is echter van cruciaal belang om de kosten van het inzetten
van deze moloch te onthouden. Aircraft Cost Calculator deelt dat voor 450 vlieguren per jaar de totale vaste kosten $ 851.244 kunnen bedragen en de totale variabele kosten $ 7.812.774. Dus binnen een paar jaar zouden de kosten van het gebruik van het vliegtuig de aankoopprijs snel overschrijden. Dit is een belangrijke reden waarom zo weinig luchtvaartmaatschappijen het type inzetten voor passagiersoperaties.
De laatste koningin
De 747-8 is de laatste monarch in de familie. De 747-8F kwam deze maand 11 jaar geleden in dienst en de volgende zomer volgde de 747-8I. Hoewel de oplevering nog maar zo'n tien jaar geleden is begonnen, zal de definitieve oplevering binnen het programma spoedig plaatsvinden . Pre-pandemie had een enkele 747-8 Intercontinental $ 418,4 miljoen gekost. Ondertussen was de vrachtschipvariant te koop voor $ 419,2 miljoen per stuk. Als we de kosten van de oorspronkelijke 747-100 vergelijken,
is de prijs van de 747-8 lager, rekening houdend met de inflatie.
Toch is het succes van het vliegtuig een schaduw van zijn voorgangers.
Het einde van de quadjet
De 747 is niet de enige viermotorige widebody die door luchtvaartmaatschappijen wordt uitgefaseerd. De Airbus A380 wordt ook snel over de hele wereld buiten gebruik gesteld. Tijdens de productie van de superjumbo had deze een catalogusprijs van $ 445,6 miljoen.
Prijs werd onvermijdelijk een belangrijke factor in de ondergang van beide quadjets. Het was niet de waarde van het casco dat operators begon af te schrikken, maar de kosten van het runnen van zo'n kolos.
Als we alleen naar brandstofefficiëntie kijken, verbruikt de 787 Dreamliner vijf ton brandstof per uur in vergelijking met de 10 ton van de 747-400. Het gebruik is de helft van dat van de jumbo, wat een aanzienlijke kostenbesparing zou betekenen, vooral in het huidige gevoelige klimaat.
Met moderne, efficiënte alternatieven op de markt, is het geen verrassing
dat luchtvaartmaatschappijen gewoon naar andere opties zijn gaan kijken.
Over de Dreamliner gesproken, de catalogusprijs van 2019 voor het assortiment lag tussen $ 248 miljoen en $ 338 miljoen. Al met al was het, rekening houdend met de inflatie, in het midden van de 20e eeuw veel duurder om een widebody te bemachtigen dan nu het geval is.
Ironisch genoeg waren lage kosten een fenomeen dat met de komst van de 747 optrad. Door honderden passagiers op één enkele vlucht te vervoeren, konden luchtvaartmaatschappijen de prijzen verlagen en nieuwe kansen in de hele branche openen. Niettemin, met het verstrijken van 52 jaar sinds de introductie van het vliegtuig, is het nu een heel nieuw universum binnen de luchtvaart, en de omstandigheden veranderen voortdurend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten