maandag 14 november 2022

Hoe een KLM Boeing 747 zijn laatste reis per binnenschip maakte in 2004

 

Hoe een KLM Boeing 747 zijn laatste reis per binnenschip maakte in 2004

Op 15 december 2004 dobberde een gepensioneerde KLM Boeing 747-200 op een binnenschip op zijn laatste reis naar Lelystad in Nederland.













Na de pensionering van de KLM Boeing 747-200M (PH-BUK) in november 2003, werd de jumbojet aangekocht door het Aviodrome Luchtvaartmuseum in Lelystad, Nederland. Omdat de Boeing 747 te groot was om naar de luchthaven van Lelystad (LES) te vliegen, werd het vliegtuig gedeeltelijk ontmanteld en per binnenschip vervoerd.

De KLM 747 (PH-BUK)
KLM Royal Dutch Airlines vloog de 747's al sinds de begindagen van de jet. 
Dit exemplaar van de 747-200, PH-BUK, is vernoemd naar de Franse vlieger Louis Bleriot. Het vliegtuig werd in september 1978 door Boeing aan de luchtvaartmaatschappij geleverd . Naast het uitgerekte bovendek had de jet ook een "combi" -configuratie - met een laadruimte 
(achterin) en een passagiersruimte (voorin).

Gedurende zijn hele levensduur (allemaal bij KLM) 
legde het vliegtuig maar liefst 98 miljoen km af, met meer dan 100.000 vlieguren op zijn naam. Na een commerciële dienst van 25 jaar werd het 
vliegtuig op 17 november 2003 teruggetrokken en opgeslagen op Amsterdam Schiphol Airport ( AMS ).

De onconventionele zet
Luchtvaartmuseum Aviodrome in Lelystad betaalde een symbolisch 
bedrag van 1 euro om de gepensioneerde Boeing 747-200 van KLM over te nemen. Omdat de luchthaven van Lelystad te klein was voor de jumbojet om een ​​vlucht te maken, besloten de ambtenaren om de jet over het water te vervoeren.












Metingen van de enorme jet onthulden dat de spanwijdte te groot was om door de waterwegen van Amsterdam te passen. Het team besloot de vleugels en het staartgedeelte van het vliegtuig te demonteren 
voordat het op een binnenschip zou drijven.

Een omslachtige taak
De ontmanteling van het vliegtuig begon in augustus 2004 met een groep ingenieurs en technici van AMS. Om de kosten laag te houden, hebben veel technici en winkelmedewerkers hun tijd vrijgemaakt voor de enorme taak. Met behulp van de vliegtuighandleidingen en overleg met de experts is de klus in vier maanden tijd geklaard. De totale kosten van het project bedroegen ongeveer € 600.000, grotendeels afkomstig van donaties.

















De technici konden beide vleugels, 
de horizontale stabilisatoren, het verticale staartgedeelte en het landingsgestel verwijderen. Ook werden de elektrische en hydraulische systemen losgekoppeld. De romp van de 747-200 werd samen met de gedemonteerde onderdelen op een schip geladen voor de laatste reis.

De laatste reis
In de late uurtjes van 15 december 2004 werd de 230 ft (70 m) romp van 
de KLM Boeing 747-200, samen met de andere secties, vervoerd door 
de waterwegen van Amsterdam. Voor het speciaal transport naar 
Lelystad werden een aantal grachten geruimd. Het schip, met een zware lading aan boord, voer door meerdere waterwegen in Ringvaart, 
Kostverlorenvaart en het centrum van Amsterdam voordat het 
in Harderwijk aankwam.















Het vliegtuig werd met behulp van zware kranen opgetild 
en op een vrachtwagen geladen voor de rest van de reis over land. 
Het vliegtuig arriveerde op 17 december 2004 op het terrein van Aviodrome. De gedemonteerde delen werden ter plekke weer in elkaar gezet, voordat de jumbojet klaar was voor de publieke vertoning.














Tot op de dag van vandaag trekt de iconische 747-300, in de KLM-livrei, luchtvaartliefhebbers naar het Aviodrome Aviation Museum.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten