De materiaaltechnologie is zelfs verder gegaan dan dit, door de atomaire structuur van het metaal te herschikken om verlies van integriteit te voorkomen. De kleine kristallen waaruit metalen bestaan, zijn ontworpen om allemaal in dezelfde richting te groeien, om de zwakheden te elimineren die gewoonlijk aan de grenzen van de kristallen worden aangetroffen. Dit betekent dat de bladen in feite als een edelsteen zijn, met een enkel atoomrooster dwars door hun structuur.

De nikkellegeringen zijn in de loop der jaren verder verfijnd door het creëren van nieuwe mixen en het toevoegen van nieuwe elementen. Dit geeft de turbine-ontwerper de ruimte om de perfecte mix voor elk motoronderdeel te creëren.



Een evenwichtsoefening

Naarmate het motorontwerp is geëvolueerd en verbeterd, zijn turbofanmotoren doorgaans groter geworden . Dit komt omdat een groot deel van de gegenereerde stuwkracht het resultaat is van inkomende lucht die wordt omgeleid rond de compressor en turbine. Het verschil in het volume van de lucht die aan de turbine wordt geleverd versus de lucht die eromheen wordt geleid, staat bekend als de 'bypass-verhouding'.

Deze 'bypass stuwkracht' vereist geen directe verbranding van brandstof. Als zodanig is het motorrendement verbeterd door de bypass-verhouding te vergroten, wat betekent dat een motor met een grotere diameter moet worden gecreëerd. Maar hier zit ook een keerzijde aan. De motor groter maken betekent ook de ventilatorsecties groter maken, wat zorgt voor een zwaardere motor. Elke extra kilo gewicht in de ventilatorsectie vereist 2,25 kg extra ondersteuningsstructuur in de motor en vleugel.

Om een ​​deel van het toegenomen gewicht van zuinigere motoren te verminderen, zijn fabrikanten begonnen zich te richten op composietmaterialen als vervanging voor metalen. Keramische matrixcomposieten zijn net zo taai als metalen, maar slechts een derde van het gewicht van nikkellegeringen.

GE9XDe GE9X zal de grootste in bedrijf zijn wanneer de 777X in gebruik wordt genomen. De huidige grootste motor ter wereld, de GE9X voor de 777X , 
maakt gebruik van composietmaterialen in de ventilatorbladen en de behuizing. 
Het maakt ook gebruik van keramische matrixcomposieten in de turbine en verbrander. Deze grote, lichte en sterke motor belooft 10% zuiniger te zijn dan zijn voorganger, de GE90, en is ook de stilste motor die ooit door GE is geproduceerd.