Boeing assembleert momenteel de laatste 747 Jumbo Jet
De Queen of the Skies was meer dan een halve eeuw in productie.
Binnenkort rolt de laatste Boeing 747 van de productielijn van Boeing.
Zodra de laatste hand is gelegd, zal de laatste Boeing 747-8F worden geleverd aan Atlas Air, de laatste levering van het vliegtuigtype door de vrachtvervoerder en het einde van een iconisch tijdperk van een halve eeuw in de luchtvaartindustrie .
Vanaf het begin
De productie van Boeing's beroemde ' Queen of the Skies ' begon voor het eerst in de jaren zestig, toen de vraag naar vliegreizen een hoge vlucht nam en luchtvaartmaatschappijen grotere vliegtuigen nodig hadden om meer passagiers te vervoeren en toch de vliegtarieven te verlagen.
Op zoek naar een oplossing van Boeing vroeg Pan American World Airways (Pan Am)-oprichter Juan Trippe om een passagiersvliegtuig met grote capaciteit dat langeafstandsvluchten kon maken.
De in Chicago gevestigde vliegtuigfabrikant ging de uitdaging aan en na twee jaar ontwerpen en assembleren met de hulp van ongeveer 50.000 medewerkers, ging in februari 1969 de eerste Boeing 747 van start.
Pan Am en andere luchtvaartmaatschappijen waren blij met het vliegtuig, dat tweemaal de capaciteit van de Boeing 707 met smalle romp.
De Boeing 747 maakte internationaal reizen voor het eerst betaalbaar,
en langeafstandsvliegen werd eindelijk een gedeeld voorrecht voor iedereen, waardoor de jumbojet het vliegtuig werd dat een revolutie teweegbracht in de luchtvaartindustrie.
Pan Am bediende de eerste Boeing 747 in 1970 van New York naar
Londen als de eerste ontvanger van zo'n historisch vliegtuig.
De luchtvaartmaatschappij hield zo veel van de koningin dat ze
er uiteindelijk meer dan 20 bestelde, wat toen als een grote bestelling
werd beschouwd. En aangezien het vliegtuig 347 passagiers kon vervoeren, trok het al snel verschillende andere luchtvaartmaatschappijen aan om bestellingen voor deze game-changer te plaatsen, zoals British Overseas Airways Corporation, Japan Airlines, KLM en Qantas.
Tot het einde
Gedurende tientallen jaren, vanaf de lancering tot 2019, bleef de 747 superieur populair, zelfs toen de Airbus A380 in beeld kwam om de concurrentie tussen de jumbojets op te fleuren. Boeing hield de koningin sterk door de lengte uit te breiden en nieuwe varianten te introduceren, waardoor luchtvaartmaatschappijen het vliegtuig konden gebruiken voor commerciële en vrachtdiensten totdat bijna elke belangrijke
internationale luchtvaartmaatschappij de Boeing 747 in haar vloot had.
Hoewel het einde van de koningin voor een verre toekomst was voorzien,
zorgden de introducties van tweemotorige revolutionairen van de nieuwe
generatie en de ineenstorting van de vraag naar reizen tijdens de
pandemie ervoor dat het einde eerder kwam dan Boeing en luchtvaartenthousiastelingen hadden gewild. In combinatie met de stijgende brandstofkosten was de Boeing 747 niet meer zo zuinig als hij ooit was, en slechts een handvol luchtvaartmaatschappijen voert nog steeds passagiersvluchten uit met de Queen. Toch blijkt de 747 in deze tijden nuttiger voor zijn vrachtcapaciteiten. Atlas Air en UPS staan momenteel op het podium als de grootste Boeing 747-operator, met zowel de -400F- als -8F-varianten in hun respectievelijke vloten.
Nu de koningin het einde van haar tijd bereikt, heeft Boeing in wezen op de rem getrapt op een van zijn belangrijkste regenmakers.
Zonder de productie van de Boeing 747's zou de fabrikant zwaarder
steunen op zijn andere opmerkelijke en meer populaire moderne widebody's, de Boeing 777 en 787 Dreamliner. Ondanks de hervatting van de leveringen van de Boeing 787 Dreamliner, heeft de vliegtuigmaker nog steeds geen vlot genoeg ervaren voor de Boeing 777X . En met soortgelijke problemen die zijn narrowbody-producties teisteren, hoopt Boeing de glorie te herwinnen van het produceren van revolutionaire vliegtuigen, hoewel zijn hoogtepunt misschien voorbij was gegaan naast de Boeing 747.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten