Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Van de snelweg af
De beste manier om minder te betalen voor je brandstof tijdens een lange rit is nog steeds van de snelweg af zien te komen. Om te voorkomen dat je te veel tijd op je reis verspilt, moet je de route van tevoren plannen en de tankstations vinden die zich het dichtst bij de afrit bevinden. Die zijn er regelmatig. Het is de perfecte gelegenheid om er even tussenuit te gaan om de benen te strekken, of om tegelijkertijd voor een lagere prijs te eten.
De prijs van brandstof die op kleinere wegen wordt verkocht, is altijd lager dan die op de snelwegen. Soms scheelt het enkele tientallen centen per liter. Je hoeft ook niet te ver weg te gaan, dan gaat ook dat weer een rol spelen en is het voordeel minder groot.
Per maatschappij verschillend
Of het nu op of naast de snelweg is, de kosten van benzine verschillen per merk. Sommige zoals Shell, Total Energies of BP zijn inderdaad duur, terwijl de beste prijzen vaak te vinden zijn bij zelfbedieningspompen van bijvoorbeeld Tango, Esso Express, Haan, Avia of Tinq. Sommige van deze onbemande pompen hebben zelfs tankstations langs snelwegen, al zijn die zeldzaam. Ook Shell en BP hebben onbemande pompen die goedkoper zijn dan reguliere tankstations.
17 TIPS VOOR ZUINIG RIJDEN IN HET DAGELIJKSE VERKEER:
Met de hogere brandstofprijzen is het aantrekkelijk om zo lang mogelijk te doen met de inhoud van de tank. We geven daarom 17 tips voor zuinig rijden in het dagelijkse verkeer. Want we willen natuurlijk ook niet als een slak vooruit kruipen.
Wat is het geheim van zuinig rijden? Juist optrekken en afremmen kost veel energie, dat weet iedereen wel. In dit artikel geven we tips. Ze gelden voor auto’s met een brandstofmotor maar je kunt ze natuurlijk ook goed toepassen als je met een elektrische auto rijdt.
Rustig optrekken
Als je optrekt, dan kost dat energie. Dat is bekend. Dus rustig optrekken is de start van zuinig rijden. Maar je hoeft natuurlijk niet te overdrijven.
Geen plotselinge acceleratie bij koude motor
Vermijd echt plotseling accelereren tijdens de eerste kilometer als de motor nog koud is, het zal je verbruik verhogen en het is beter voor je auto.
Houd de toeren laag
Ga een versnelling hoger vanaf 2.000 t/min (dieselmotor) of vanaf 2.500 t/min (benzinemotor). Het doel is om te voorkomen dat tussen de 3.000 en 3.500 toeren blijft zitten, omdat de motor veel meer verbruikt. Pas dus op voor te snel rijden, want het verbruikt veel meer dan nodig is.
Rijd met regelmatige snelheid
Met veel remmen en optrekken verbruik je ook meer. Door verder vooruit te kijken en gas los te laten als je merkt dat het verkeer langzamer gaat rijden, hoef je minder af te remmen en dus ook minder op te trekken als het verkeer weer doorrijdt.
Rem af op de motor
Je auto vermindert snelheid als je het gas loslaat. Een moderne auto gebruikt geen brandstof als je het gas loslaat. Dus lekker laten uitrollen als het kan! In de stad betekent het dat je de rem veel minder hoeft te gebruiken. Een elektrische auto regenereert dan stroom, hij laadt de accu zelfs weer op als je ‘m gewoon laat uitrollen. Dubbele bonus. En iedere keer als je op de rem trapt, vernietig je energie!
Vermijd rijden in de stad en files
Als je binnen de bebouwde kom en in de file rijdt, kun je tot 50% meer brandstof verbruiken! Het is daarom belangrijk om het stadscentrum en drukte te vermijden als je een hoog verbruik wil voorkomen.
Gebruik de cruisecontrol
Behalve anticiperen moet je ook gebruik maken van de cruisecontrol. Die is ervoor gemaakt om je snelheid regelmatig te houden – en hij doet het beter dan wie ook. Heb je dynamische cruisecontrol? Dan profiteer je nog eens extra omdat die helpt verder vooruit te kijken als je de afstand minstens op het tweede niveau van je auto instelt.
Hard rijden zorgt voor een kolk in de tank
Wat voor de bestuurders van een elektrische auto geldt, is ook het geval voor de verbrandingsmotor: snelheid betekent een hoger verbruik. Vooral boven de 100, 110 km/u gaat het verbruik omhoog door grotere rolweerstand en luchtweerstand. Dat legt Cornelis Kit uit in de uitlegvideo over luchtweerstand.
Vermijd windvangers
Als we toch bezig zijn over de luchtweerstand: je rijdt ook zuiniger als je de dakdragers, dakkoffers, fietsendragers en dergelijke van de auto afhaalt als je ze niet (meer) nodig hebt. Ze zorgen voor extra luchtweerstand. En waarschijnlijk is het dan ook nog lekker rustig in de auto doordat je minder geluid hebt. Een cabrio met open dak is uiteraard ook geen aerodynamisch wonder maar als je zuinig wilt rijden, let er dan ook op dat je de ramen en het open dak dicht houdt.
Kies zuinige banden
Banden vertegenwoordigen 20% van het brandstofverbruik van een voertuig, vanwege de rolweerstand (de wrijving van de banden op de weg).
Zuinig rijden met banden op spanning
Rondrijden met lage bandenspanning vraagt meer energie dan lekker harde banden. Daarmee kan de auto zuinig rijden en beter uitrollen. Het heeft nog meer goede eigenschappen, bijvoorbeeld doordat de banden minder slijten. Zorg er dus voor dat er altijd voldoende lucht in de banden zit. En controleer de bandenspanning regelmatig.
Houd grote stroomverbruikers in de gaten
Het lijkt zo gemakkelijk, de achterruitverwarming aan laten staan, de airconditioning hard laten werken of de ventilator op de hoogste stand, omdat het kan. Hoewel deze op stroom werken, moet de dynamo daarvoor zorgen. Die geeft weer extra weerstand aan de motor die op zijn beurt weer harder moet werken. En dat kost extra brandstof.
En zet de motor uit!
Sta je langer stil? Bijvoorbeeld omdat er een brug openstaat? Bij veel moderne auto’s loopt de motor dan al automatisch niet meer. Maar blijft hij stationair draaien, zet ‘m dan gewoon even af. Als je langer dan pakweg 20 seconden stilstaat, weegt de brandstof voor het starten al niet meer op tegen wat je spaart door de motor stationair te laten draaien. Heeft je auto een start-stop mechanisme? Maak er gebruik van!
Laat de airconditioning niet altijd aan staan
Airconditioning verbruikt veel energie. Het is nodig om het zo min mogelijk te gebruiken: 23 graden is in de zomer genoeg om je goed te voelen. Als de buitentemperatuur 25°C is en je zet de airco op 20°C, dan leidt dit tot een extra verbruik van 6%. Het is als eerste gewonnen! Zet de airconditioning uit wanneer je kunt. Parkeer in de zomer indien mogelijk in de schaduw.
Rijd met gesloten ramen
Op de snelweg kan een open raam of het schuifdak ervoor zorgen dat je 5% meer brandstof verbruikt. Dit vermindert de aerodynamica van de auto en verhoogt dus het verbruik. Je kunt beter klassieke ventilatie via het ventilatiesysteem van de auto gebruiken.
Vul je tank niet tot de rand
Als je de tank tot de rand vult, heb je meer gewicht te dragen en verbruik je dus meer brandstof.
Houd de statistieken bij en vergelijk
Meten is weten - en dat kun je ook al tijdens het rijden doen. Bij veel auto’s kun je op het dashboard het (gemiddelde) verbruik laten zien. Stel het zo in dat je van elke tank het gemiddelde blijft zien en dan weet je wat je verbruikt - en kun je het vergelijken. Houd het dan ook eens bij voor je auto in ‘Mijn Auto’ in AutoWeek. Je maakt een gratis account aan en houdt daarin bij wanneer je hoeveel tankt. Dan kun je ook het verbruik vergelijken met anderen die dezelfde auto hebben en dat ook bijhouden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten