52 jaar geleden nam Pan Am zijn eerste Boeing 747 . in ontvangst
52 jaar geleden nam Pan Am zijn eerste Boeing 747 . in ontvangst
December 12, 2021
Vorig jaar benadrukten we dat het 50 jaar geleden was dat de Boeing 747 in dienst kwam. Vandaag markeert een andere belangrijke datum voor de Queen of the Skies. Op 12 december 1969 nam Pan American World Airways zijn eerste toestel in dienst om de eerste luchtvaartmaatschappij te worden die in dienst trad met de jumbo.
Voldoen aan vereisten
Pan Am-hoofd Juan Trippe zocht een efficiënte manier om 400 passagiers op één vliegtuig te plaatsen. Aanvankelijk dacht hij dat het het beste zou zijn om twee hutten met één gangpad op elkaar te plaatsen. De ingenieurs van Boeing antwoordden echter met het widebody-ontwerp, waarbij gebruik werd gemaakt van een gedeeltelijk tweede dek.
In 1968 bedroegen de kosten van het programma al $ 1 miljard , wat tegenwoordig ongeveer $ 7,61 miljard is. Uiteindelijk, op 9 februari 1969, voerde het type zijn eerste vlucht uit .
Pan Am introduceerde de 747-100 op 22 januari 1970. Het vliegtuig zou synoniem worden met de oude luchtvaartmaatschappij en zou een nieuw tijdperk van vliegen in de wereld brengen. Voor velen was de eerste keer in een vliegtuig met het type vanwege de betaalbaarheid en mogelijkheden die ermee gepaard gingen.
Een grootse gelegenheid
Iets meer dan een maand voordat de dienst begon, werd 's werelds eerste commerciële widebody geleverd. Duizenden toeschouwers stonden in de rij om de quadjet na de mijlpaal te zien. Registratie N733PA werd ook belast met een reeks demonstratievluchten voor de pers en speciale gasten in New York.
“JFK – Ondanks waarschuwingen voor sneeuwstormen, kwamen op 14 december meer dan 5.000 Pan Am-werknemers en hun gezinnen de eerste 747 van Pan Am bekijken. Ook zij kwamen op korte termijn. Niemand wist tot de late namiddag van 12 december precies wanneer het vliegtuig zou worden geaccepteerd en afgeleverd. Op 15 december om 8 uur gingen 160 medewerkers voor een vlucht van een uur in het vliegtuig. Vanwege het korte tijdschema werden degenen die op de vlucht gingen op de snelst mogelijke manier gekozen', deelt Pan Am Historical Foundation , daarbij verwijzend naar het Pan Am Clipper-magazine via de University of Miami Special Collections.
“Elke afdeling kreeg een bepaald aantal uitnodigingen toegewezen op basis van de totale omvang. De gelukkigen werden willekeurig gekozen door afdelingshoofden. De 747, met voorlopige licentie NP733PA, is nummer zes van de Boeing-productielijn. Het is de eerste van twee 747's die Pan Am zal gebruiken om piloten en boordwerktuigkundigen op te leiden in Roswell, New Mexico. Het arriveerde op 13 december op JFK, na een vlucht van Seattle naar Nassau, waar Robert Blake, de vertegenwoordiger van Pan Am bij Boeing, het formeel accepteerde.” .
Een lust voor het oog
Degenen ter plaatse beschreven de 747 als zo groot als een kerk. Andere leden van de pers waren kleurrijker met hun taal, zoals de San Francisco Chronicle, die het een 'bolvormige neuswalvis met vleugels' noemde. Ondanks de gemengde mening over het uiterlijk van de productie, waren mensen echter geschokt over de grootte van het vliegtuig en waren ze onder de indruk dat het honderden passagiers kon vervoeren. Deze eenheid kreeg tijdens zijn leven verschillende bijnamen, waaronder Young America, Constitution, Washington, Moscow Express en Pride of the Sea.
De 747-100 had een lengte van 231 ft 10 in (70,66 m), een staarthoogte van 63 ft 5 in (19,3 m) en een spanwijdte van 195 ft 8 in (59,6 m). Vier Pratt & Whitney JT9D's dreven deze eenheid aan voor een kruissnelheid van 490 kn (907 km/u, een maximale snelheid van 507 kn (939 km/u) en een bereik van 5.830 NM (10.800 km).
Een nieuwe generatie
Pan Am was aanvankelijk van plan om de 747 op 21 januari commercieel te laten vliegen. De activiteit werd echter vertraagd vanwege technische problemen met het vliegtuig dat zou gaan vliegen. Zo nam de volgende dag een andere jumbo de leiding. Het vervoerde 335 passagiers en 20 bemanningsleden van JFK naar Londen Heathrow om de wereldwijde jumbo-operaties te starten.
Na de eerste levering stroomde de rest binnen. Zo nam TWA zijn eerste twee eenheden op oudejaarsavond 1969 in gebruik. De vervoerder introduceerde het vliegtuig vervolgens op 25 februari 1970.
Einde van een tijdperk
Pan Am stopte haar activiteiten op 4 december 1991, na een langdurige strijd met financiën . Het jaar daarop zou NP733PA in handen zijn van Trans-Air Services met registratienummer 5N-THG. Het vliegtuig werd op 5 mei 1992 afgeleverd aan het Nigeriaanse leger. Het baanbrekende vliegtuig is inmiddels gesloopt.
Samen met de 747-100 bezat Pan Am de -200B, 200C en 200F. De Amerikaanse luchtvaartkrachtpatser was ook de eerste die met de 747SP (Special Performance ) vloog . Dit model was een verkorte versie die werd geproduceerd voor langere afstanden.
Sinds de start van het programma in de jaren zestig zijn er meer dan 1.560 747's gebouwd. De laatste eenheid van de serie wordt in oktober 2022 geleverd, met als eindklant Atlas Air . In de passagiersruimte houdt de 747-8 de familieactiviteiten grotendeels gaande , met onder meer Lufthansa, Korean Air, Air China en verschillende overheidsdiensten die het model besturen. Air China, Air India, Asiana Airlines, Atlas Air, Lufthansa, Mahan Air en Rossiya Airlines hebben de laatste tijd ook de ooit zo populaire 747-400 gevlogen.
Van de 747-100 werden in totaal 168 exemplaren geproduceerd. Van deze builds zijn er 167 aan klanten geleverd. Deze variant is nog steeds in gebruik. De Iraanse luchtmacht heeft namelijk een vrachtmodificatie. De afdeling onderhoudt ook de -200C en 200F. Over het leger gesproken, de 747 heeft sinds 1990 de beroemde rol van Air Force One vervuld . Deze titel is de officiële roepnaam van de luchtverkeersleiding voor een vliegtuig van de Amerikaanse luchtmacht dat de Amerikaanse president vervoert.
Over het algemeen is de 747, samen met andere quadjets in de industrie, uit de mode geraakt voor efficiëntere twinjets. Desalniettemin is de Queen of the Skies een favoriet onder de luchtvaartgemeenschap, wat voor velen een gevoel van nostalgie en trots geeft. Met meer dan vijf decennia in dienst is de 747 echt een icoon en zal hij nog tientallen jaren een erfenis nalaten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten