maandag 13 december 2021

Wat is er met de Boeing 747's van KLM gebeurd?

 

Wat is er met de Boeing 747's van KLM gebeurd?


De Nederlandse luchtvaartmaatschappij en Skyteam-lid KLM was een van de vele luchtvaartmaatschappijen die haar langeafstandsoperaties revolutionair liet veranderen door de iconische Boeing 747-familie. Al met al vloog de Amsterdamse luchtvaartmaatschappij bijna een halve eeuw varianten van de 'Queen of the sky'. Laten we eens kijken naar de relatie met de 747 en waar deze vliegtuigen daarna zijn beland.

KLM Boeing 747-406(M) PH-BFY
KLM heeft vorig jaar kort haar 747's gereactiveerd om vracht te vliegen. 
De 747-200

KLM begon haar relatie met Boeing's iconische viermotorige widebody door de 747-200-versie te vliegen. Volgens gegevens van ch-aviation.com heeft KLM in totaal 17 van deze vliegtuigen gevlogen, die zelf over drie subvarianten waren verdeeld. De meerderheid (10 voorbeelden) behoorde tot de standaard -200 passagiers, met nog eens vijf -200M Combi's.

Ondertussen vermeldt de database van ch-aviation de laatste twee voorbeelden als toegewijde   vrachtschepen. Volgens Planespotters.net hadden beide vliegtuigen een langwerpig bovendek, net als de vijf 'Combi'-vliegtuigen en drie van de standaard 747-200's.

KLM ontving de verschillende 747-200 subvarianten over een periode van 27 jaar, van 1971 tot 1998. Afgezien van de PH-BUF, die werd verwoest tijdens de ramp op Tenerife in 1977 , verlieten ze de luchtvaartmaatschappij tussen 1989 en 2004. Hun volgende operators inclusief Air Atlanta Icelandic, America West Airlines, Corsair, Martinair Holland, Phuket Air en Southern Air.

KLM Boeing 747-200
KLM ontving haar eerste 747-200's in 1971. 


De 747-300

De 747-300 is een vaak vergeten variant van de legendarische jumbojet van Boeing. Boeing produceerde slechts 81 exemplaren, aangezien het snel werd vervangen door de 747-400, die pronkte met winglets, een groter bereik en een glazen cockpit voor twee personen. Desalniettemin exploiteerde KLM nog drie exemplaren, allemaal de -300M Combi-versie.

Combivliegtuigen vervoeren zowel passagiers als vracht, met een grotere nadruk op dit laatste dan standaardconfiguraties. In het bijzonder hebben ze de neiging om het achterste cabinegedeelte te gebruiken als een extra ruimte voor vracht, in plaats van deze uitsluitend benedendeks op te slaan.

De drie 747-300M's van KLM kwamen bij de luchtvaartmaatschappij in 1983, 1984 en 1986. Ze werden genoemd naar Leonardo da Vinci, Sir Geoffrey de Havilland en Sir Frank Whittle. Deze toestellen verlieten KLM na ongeveer twee decennia in 2003 (één) en 2004 (twee). Hun directe bestemmingen waren Phuket Air, Orient Thai Airlines en Surinam Airways.

KLM Boeing 747-300M
De drie 747-300M's van KLM hadden een grotere laadcapaciteit. 

De 747-400

KLM ontving zijn eerste 747-400 zes jaar na het eerste exemplaar van de -300, een voorbeeld van de snelheid waarmee het zijn voorganger verving. Het vloog 31 jaar lang voorbeelden van deze variant, waarbij vorig jaar eindelijk het doek viel over zijn relatie met de jumbo. Aanvankelijk was het begin van COVID-19 voor KLM aanleiding om de resterende 747-400's in maart 2020 met pensioen te laten gaan .

Dit kwam minder dan zes jaar nadat de eerste -400's (inclusief wederom voorbeelden van de 'M' Combi-subvariant) KLM verlieten voor de sloop. Dit was echter niet het einde van het verhaal, zo bleek later. Hoewel hun overtollige passagierscapaciteit niet langer nodig was vanwege de grote en plotselinge daling van de passagiersvraag, was vracht een belangrijke markt geworden.

KLM Gepensioneerde Boeing 747-406
Het einde van de lijn… 

Nu vracht aan belang wint, heeft de Nederlandse luchtvaartmaatschappij de volgende maand gekozen om drie van zijn 747-400M's te reactiveren . Deze bleven nog zes maanden vracht voor KLM vliegen, om uiteindelijk in oktober 2020 voorgoed met pensioen te gaan . Ze verlieten Amsterdam voor opslag, de laatste deed dat in maart . Dit vliegtuig vond al snel een nieuwe operator.

Het is inderdaad onlangs toegetreden tot Bermuda's Longtail Aviation . De andere twee zijn opgeslagen in Tel Aviv en Kansas City. Dit is het geval voor veel ex-KLM 747's, wier dagen geteld zijn, met mogelijk sloop in het verschiet. Ondanks het voortijdige einde, heeft de 747 zeker bijgedragen aan het vormgeven van de langeafstandsoperaties van KLM in zijn 49-jarige ambtstermijn bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten