Wat waren de laatste vluchten van de
An-225 Mriya?
Het grootste vliegtuig ter wereld was sinds 5 februari niet meer in de lucht geweest voordat het werd aangevallen.
'S Werelds enige Antonov An-225 Mriya werd vernietigd na aanvallen door Rusland vorige week. Nu de toestand van het vliegtuig steeds duidelijker wordt, dachten we dat we de laatste vluchten van 's werelds grootste vliegtuig zouden bekijken.
Recente evenementen
Er werd zwaar gemeld dat het vliegtuig werd geraakt na een luchtaanval in Hostomel, Kiev Oblast, op 24 februari . Een Antonov-piloot, Dmytro Antonov, beweerde dat het vliegtuig nog intact was, maar de officiële Twitter van Oekraïne verklaarde op 27 februari dat het door inzittenden was vernietigd . De omvang van de inslag is nog niet bevestigd door Antonov , maar er is een video verschenen waaruit blijkt dat deze onherstelbaar beschadigd is .
Vanaf 2018 ontving de An-225 in de loop van een jaar grote upgrades, waarbij de besturingssystemen van de energiecentrale werden geüpdatet naast elektrische aanpassingen. Mriya was op tijd klaar om de uitdagingen van de pandemie aan te gaan en voerde sinds april 2020 verschillende cruciale leveringstaken uit tussen China en Europa.
De laatste drie
Spire Aviation , dat wereldwijde vluchtvolggegevens levert, mogelijk gemaakt door satellieten, heeft de laatste vluchten van de An-225 gevolgd. Op 2 februari vloog de UR-82060 van Tianjin Binhai International Airport, China, via Rusland naar Manas International Airport, Kirgizië.
Het vliegtuig bleef daar niet zo lang liggen, want op 4 februari ging het weer westwaarts. Het voerde vlucht ADB3120 uit vanaf Manas International om 19:51 KGT, met PBM aan boord. Het landde op Billund Airport, Denemarken om 23:26 CET dezelfde dag na 8 uur en 34 minuten reistijd en een afstand van 2.559 NM (4.740 km).
UR-82060 verliet Billund vervolgens op 5 februari om 14:25 CET. Die zaterdag landde het om 17:30 EET op de luchthaven Hotomel in Oekraïne. Vlucht ADB320F had een duur van 2 uur en 5 minuten en legde een afstand af van 814 NM (1.507 km). Deze vlucht zou de laatste keer zijn dat de legende de lucht zou raken zoals hij in Hostemel zou zitten tot de Russische luchtaanval.
Blijvende erfenis
De eenheid was het zwaarste en langst operationele vliegtuig. Het werd geproduceerd door de Antonov Serial Production Plant terwijl Oekraïne deel uitmaakte van de Sovjet-Unie en vloog voor het eerst op 21 december 1988. Een serierecordbreker , er werd slechts één eenheid geproduceerd. Antonov is echter wel begonnen met de ontwikkeling van een andere, die nog niet af is maar wel intact is. Deze editie zou op termijn een redding voor het type kunnen zijn.
Mriya betekent droom in het Oekraïens en werd ontworpen om het Sovjet-ruimteprogramma te ondersteunen en Buran-orbiters vast te houden. Het werd in 1994 naar de opslag gestuurd, maar werd in 2001 gerestaureerd, hetzelfde jaar dat het op 11 september een record brak, waarbij vier gevechtstanks werden vervoerd. Dit was een recordlading van 253,82 ton lading.
De laatste diensten van de An-225 Mriya zijn kritieke bevoorradingsmissies en symboliseren de service van het vliegtuig door de jaren heen. Het is een revolutionaire kracht geweest met zijn baanbrekende inspanningen en zal herinnerd worden als een icoon in de industrie .
Waarom de Antonov An-225 Mriya zo'n fenomeen is?
Grootte doet er toe
Het meest opvallende aan de Mriya , wiens naam in het Oekraïens 'droom' of 'inspiratie' betekent, is de enorme omvang van het vliegtuig. Dit is meteen duidelijk op foto's van het buitenmaatse vrachtschip, en zeker nog meer voor degenen die het geluk hebben gehad om het vliegtuig persoonlijk te zien. Maar hoe groot was het precies?
Wat de lengte betreft, strekte de An-225 zelfs de langste moderne commerciële vliegtuigen comfortabel uit met bijna 10 meter. Het klokte op 84 meter lang, vergeleken met 76,7, 76,4 en 75,4 voor respectievelijk de Boeing 777-9, 747-8 en Airbus A340-600. Het dichtstbijzijnde transportvliegtuig in lengte is de Lockheed C-5 Galaxy, op 75,3 meter.
Als het ging om de spanwijdte van de An-225, was dit cijfer zelfs langer dan de aanzienlijke lengte van de Mriya. De vleugels van het vliegtuig, die zes turbofanmotoren ondersteunden, strekten zich uit over een breedte van 88,4 meter en werden alleen verslagen door de Hughes H-4 Hercules en Scaled Composites Stratolaunch . De An-225 was ook het zwaarste vliegtuig ooit gebouwd, met een maximaal startgewicht van 650 ton, inclusief 250 ton laadvermogen.
Meerdere wereldrecords
Statistisch gezien kunnen we zien dat de An-225 moeilijk te verslaan was als het om zijn afmetingen ging. Dit was een belangrijke reden waarom het zo populair was onder luchtvaartenthousiastelingen, die in groten getale naar buiten konden komen om het vliegtuig te zien, waar het ook heen ging. Het was echter ook een uitzonderlijke artiest en had verschillende wereldrecords.
Oorspronkelijk ontworpen om ruimtevaartuigen te vervoeren in de vorm van 'Buran'-orbiters, kende de An-225 een langdurige onderbreking na de ineenstorting van de Sovjet-Unie. Toen hij in de 21e eeuw weer in gebruik werd genomen, werd hij gebruikt om een steeds diverser wordend scala aan vracht op commerciële basis te vervoeren. Hierdoor kon het genoemde records breken. In juni 2010 vervoerde het bijvoorbeeld 's werelds langste individuele stukken luchtvracht (42,1 meter) toen het twee windturbinebladen voor China naar Denemarken vervoerde. De An-225 zette ook de maatstaf in categorieën als het zwaarste stuk luchtvracht (een generator van 189 ton) en het zwaarste totale laadvermogen (vier tanks van in totaal 253,82 ton, een cijfer dat het theoretische maximale laadvermogen lijkt te overschrijden).
Wat heeft de toekomst in petto?
Vorige week, kort nadat Rusland begon met de invasie van Oekraïne, kwamen er berichten binnen dat de An-225 was vernietigd tijdens gevechten op de luchthaven Hostomel (GML) in Kiev. Enkele dagen later bevestigde Oekraïne op Twitter het trieste lot van het enorme vliegtuig . Daarbij verklaarde het land uitdagend dat " we het vliegtuig zullen herbouwen " . De plannen van Oekraïne om de An-225 weer in de lucht te krijgen, geven een sprankje hoop in een zorgwekkende en onzekere tijd. Hoe het dit zal doen, blijft onduidelijk, maar misschien zal het gebruik maken van het tweede, onvoltooide An-225-casco om een voorsprong te krijgen op het project. is dit voor ongeveer 60-70% voltooid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten