vrijdag 25 februari 2022

Het lot van de Antonov An-225 Mriya blijft onbekend nadat de thuisluchthaven onder Russische controle kwam.

 

Oekraïense troepen heroveren 's werelds grootste vrachtvliegtuig na afweren van Russische aanval (bijgewerkt)

Het lot van de Antonov An-225 Mriya blijft onbekend nadat de thuisluchthaven onder Russische controle kwam.






Het lot van 's werelds grootste volledig operationele vliegtuig is onzeker in het licht van de Russische invasie van Oekraïne . De eenmalige Antonov An-225 Mriya , van de Oekraïense "Мрія" of "Dream", bevindt zich op de luchthaven Hostomel (of Gostomel) ten noordwesten van Kiev sinds hij daar op 5 februari landde. luchthaven, zijn er onbevestigde berichten dat de Mriya nog steeds intact is, althans voorlopig, hoewel het nu in Russische handen is.

Opmerking van de auteur: Zie onderaan dit artikel voor een update over wie Hostomel Airfield bestuurt.

AP

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky spreekt voor de An-225 Mriya in de Antonov-vliegtuigfabriek in Kiev, Oekraïne, in mei 2021.

De An-225 is gestationeerd op Hostomel Airport, ook wel Antonov Airport genoemd, dat voornamelijk wordt gebruikt als een commercieel vrachtknooppunt. De luchthaven is eigendom van de maker van de An-225, het vliegtuigbouwbedrijf van Antonov, en wordt momenteel geëxploiteerd door haar dochteronderneming Antonov Airlines. Volgens FlightAware com , is bevestigd dat de An-225 op de luchthaven is nadat hij er bijna drie weken geleden vanuit Billund, Denemarken was gevlogen. 

GOOGLE EARTH

Luchthaven Hostal.

GOOGLE EARTH

Het belangrijkste opritgebied van Hostomel Airport.

GOOGLE EARTH

De locatie van Hostomel Airport ten opzichte van Kiev. 

Dmytro Antonov, een kapitein van Antonov Airlines, heeft naar verluidt vandaag een bericht op sociale media geplaatst waarin staat dat ondanks dat de luchthaven in handen van Russische troepen valt, Mriya "heel" blijft.

Het is niet duidelijk of dit betekent dat het volledig onbeschadigd is of dat het vliegtuig min of meer intact blijft.

WIKIMEDIA COMMONS/VASILIY KOBA

An-225 in al zijn glorie.

De Mriya maakte zijn eerste vlucht in 1988 en had een maximaal startgewicht van 1,4 miljoen pond. Ter vergelijking: het grootste vrachtvliegtuig van de Amerikaanse luchtmacht, de Lockheed Martin C-5 Galaxy , heeft een maximaal startgewicht van ongeveer 840.000 pond.  

WIKIMEDIA COMMONS/LARSKE

De Mriya wordt aangedreven door zes Progress D-18-turbofans en heeft een spanwijdte van 290 voet, de grootste ter wereld, afgezien van het experimentele Roc- draagraket van Stratolaunch . Het vliegtuig vervoert evenveel brandstof als veertien 737-800's.

WIKIMEDIA COMMONS/MATTI BLUME

De motoren van de An-225.

Een van de belangrijkste taken waarvoor de An-225 was ontworpen, was het luchttransport van de Energia -raketboosters en Buran - orbiters voor het Sovjet-ruimteprogramma, vergelijkbaar met NASA's sterk gemodificeerde Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft . 

WIKIMEDIA COMMONS/VASILIY KOBA

Een herbruikbare spaceshuttle van Buran op de achterkant van de An-225 Mriya.

Na de ineenstorting van de Sovjet-Unie en de annulering van het Buran -programma, lag de Mriya tussen 1993 en 2000 inactief. In 2001 werd het vliegtuig gerenoveerd voor chartervluchten . 


Meer recentelijk werd het werkelijk enorme vliegtuig gebruikt om medische benodigdheden over de hele wereld te vervoeren als reactie op de COVID-19-pandemie. 

AP

Bemanningen laden meer dan acht miljoen beschermende gezichtsmaskers op de An-225 om in april 2020 van China naar Duitsland te worden verzonden. 

Beelden die vandaag op sociale media zijn gepubliceerd en naar verluidt zijn gemaakt in de buurt van Hostomel Airport, waar Mriya is gevestigd, laten zwarte rookwolken zien die opstijgen terwijl Russische Mi-8-helikopters overvliegen. Christopher Miller van BuzzFeed meldde eerder vandaag dat de Oekraïense autoriteiten hebben bevestigd dat Rusland de controle over de luchthaven heeft overgenomen. 

Matthew Chance van CNN, op locatie op de luchthaven, zei dat de commandant van de Russische luchtlandingseenheid hem bevestigde dat ze de controle over de luchthaven hebben overgenomen. 

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky bevestigde ook dat Oekraïne de controle over de luchthaven die Mriya naar huis noemt, heeft verloren. 

Reuters meldde eerder dat Oekraïense functionarissen zeiden dat ze drie Russische helikopters hadden neergehaald toen ze de luchthaven aanvielen. Er zijn ook beweringen dat de landingsbaan op de luchthaven is beschadigd, maar deze zijn tot nu toe niet bevestigd.

De An-225 op de luchthaven van Hostomel is de enige die nog bestaat, hoewel een gedeeltelijk voltooide romp van een andere al tientallen jaren in een Antonov-fabriek buiten Kiev staat. 

ANTONOV

De onvoltooide Mriya 2.

Nu Hostomel Airport in handen van Russische troepen is gevallen, is het onduidelijk wat er zal worden van Oekraïne's 'Dream', de An-225 Mriya. Het is mogelijk dat Oekraïense troepen het terugnemen, maar meer gevechten leiden alleen maar tot een groter risico om de beroemde vliegende reus te beschadigen of zelfs te vernietigen. We zullen onze berichtgeving over het conflict in Oekraïne voortzetten terwijl het zich ontwikkelt en we zullen dit verhaal bijwerken naarmate er meer informatie over het lot van Mriya naar boven komt.

UPDATE : 16:25 EST -

Het ministerie van Defensie van Oekraïne zegt nu dat de gevechten op de luchthaven van Hostomel doorgaan en dat Oekraïense troepen hebben verhinderd dat extra Russische troepen konden landen. Het is niet duidelijk wat de huidige situatie is, maar het lijkt erop dat de luchthaven opnieuw wordt betwist.

UPDATE 17:05 EST -

Satellietbeelden van Planet Labs bevestigen dat de An-225 gisteren om 10:02 lokale tijd op de luchthaven van Hostomel was.

PLANET LABS

BIJWERKEN:

Het vliegveld is nu weer in handen van Oekraïense troepen. Volgens elke beschikbare indicatie was de strijd die daar plaatsvond een woeste. Details zijn zeer beperkt, maar blijkbaar is een contingent Russische speciale troepen naar het vliegveld gevlogen als versterking aan boord van een aantal helikopters. Sommigen beweren dat maar liefst zes van deze helikopters zijn neergeschoten met het verlies van al degenen aan boord. Dit gebeurde op klaarlichte dag, waardoor de helikopters een groot risico liepen. Nogmaals, deze details kunnen op elk moment drastisch veranderen, maar het lijkt erop dat de Oekraïense troepen vandaag een grote overwinning hebben behaald en Rusland een groot verlies heeft geleden. Deze luchthaven werd duidelijk gezien als van extreem hoge waarde voor Russische oorlogsplanners. 

Wat de An-225 betreft, we hebben geen idee of deze dit allemaal heeft overleefd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten