NASA beloont Boeing met contract voor duurzame vluchtdemonstratie
Een samenwerking voor een nieuw type vliegtuig
Pam Melroy, plaatsvervangend administrateur van NASA, zei woensdag dat de eerste 'A' in NASA, Aeronautics, floreert. Vandaag hebben dit bureau en Boeing de lancering aangekondigd van een Sustainable Flight Demonstrator-project, dat informatie wil geven over een potentiële nieuwe generatie groene vliegtuigen met één gangpad.
Tijdens een conferentie zei NASA-beheerder Bill Nelson:
“NASA heeft Boeing gekozen als onze partner voor het ontwerpen, bouwen en besturen van een gloednieuw grootschalig experimenteel vliegtuig, de Sustainable Fight Demonstrator. Het concept van Boeing is een Transonic Truss-Braced Wing-vliegtuig met één gangpad dat naar verwachting in 2028 zal vliegen.”
Dit project heeft tot doel de manier waarop mensen in de komende decennia reizen radicaal te veranderen en de duurzaamheidsdoelstellingen voor 2050 te halen. NASA en Boeing zullen rechtstreeks werken aan het narrowbody-segment, aangezien dit het meest gevraagde vliegtuig is van de luchtvaartindustrie. Logischerwijs zijn narrowbody-jets verantwoordelijk voor bijna de helft van de CO2-emissies van de sector wereldwijd.
Boeing schat dat de vraag naar vliegtuigen met één gangpad tussen 2035 en 2050 met 40.000 vliegtuigen zal toenemen.
Hoe gaat het nieuwe vliegtuig werken?
Todd Citron, Chief Technology Officer van Boeing, zei dat deze aankondiging een weerspiegeling is van een tienjarige samenwerking die begon met conceptuele studies en windtunneltesten van
het Transonic Truss-Braced Wing-concept. Door de ontwikkeling van dit experimentele vliegtuig verwachten NASA en Boeing een nieuwe technologie te valideren die in de toekomst zou kunnen leiden tot de
lancering van een nieuw vliegtuigmodel. "Het biedt een kans om een experimenteel vliegtuig op ware grootte te ontwerpen, te bouwen en te besturen terwijl nieuwe technische problemen worden opgelost", zegt Greg Hyslop, Boeing chief engineer en executive vice president Engineering,
Test & Technology.
De vleugels van de SFD zullen hoger in de romp geplaatst zijn
in vergelijking met de huidige narrowbody-jets.
Deze configuratie maakt onder de vleugels ruimte vrij voor
geavanceerde voortstuwingssystemen. Over het algemeen betekent dit dat een vliegtuig met één gangpad en een TTBW-configuratie tot
30% kan besparen op brandstofverbruik en emissiereducties in
vergelijking met de meest efficiënte vliegtuigen met één gangpad van vandaag, zoals de Boeing 737 MAX of de Airbus A320neo - families.
De nieuw ontworpen vleugel is zo lang en dun dat er een beugel voor nodig is Legde Bill Nelson uit – maar het vliegtuig kan zowel op deze beugel als op de vleugel worden opgetild.
Voortbouwend op het oude concept van de tweedekkers is
"een revolutionair ontwerp" dat "commerciële vliegtuigen veel zuiniger zal Raken door minder weerstand te creëren" voegde hij eraan toe.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten