Sturende seksen
Wie houdt zich het best aan de verkeersregels,
laat zich niet afleiden en rijdt het veiligst? Man of vrouw? Quest beoordeelt
zeven rijkwaliteiten en bepaalt wie de beste chauffeur is.
Zij is een heer in het verkeer
Rijdt je voorganger niet snel genoeg? Een man móet dan ingrijpen, en dat
hoeft niet subtiel. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat mannen vaker toeteren,
schreeuwen, vloeken en onbeschofte gebaren maken. Volgens Spaanse onderzoekers
van de Universidade de Santiago de Compostela beïnvloedt die agressie ook het
rijgedrag. En niet ten goede. Mannen snijden vaker expres iemand af,
achtervolgen vaker een bestuurder die dat ‘verdient’, rijden vaker extra dicht
op hun voorganger om duidelijk te maken dat die slak aan de kant moet en remmen
vaker abrupt om die drammer achter hen juist te laten voelen dat deze afstand
moet houden. Dit onbeschofte weggedrag vertonen mannen trouwens vooral tegen
andere mannen. Ze zijn dus niet alleen vaker zelf de verkeersbullebak, maar ook
vaker slachtoffer van verkeersaso’s. Dat betekent niet dat vrouwen zich nooit
opwinden in hun wagen. Maar dat laten ze op een iets beschaafdere manier
blijken. Ze gebruiken vooral woorden. Waarom mannen zulke ongelikte beren zijn?
Volgens de Spaanse onderzoekers zien mannen hun auto als een verlengstuk van hun
mannelijkheid. Daardoor hebben ze eerder het idee dat hun mannelijkheid en hun
status worden aangetast. Vrouwen overzien beter de gevolgen van hun acties en
gaan daarom minder snel over tot dit soort agressief en gevaarlijk gedrag.
Zij maakt de minste brokken
Als je naar de cijfers kijkt,
komen mannen er slecht vanaf. In 2015 kwamen volgens de Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) 136 mannelijke bestuurders
om bij een verkeersongeluk. En ‘maar’ 27 vrouwen. Mannen rijden volgens het
Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) jaarlijks twee keer meer kilometers,
logisch dus dat ze veel vaker betrokken zijn bij een ongeluk. Maar ook per
gereden kilometer scoren mannen flink hoger: de kans dat je je rit niet overleeft,
is ongeveer tweeënhalf keer groter als je een man bent. Best gek. ‘Want hoe
meer je rijdt, hoe beter je zou moeten worden’, meent Karel Brookhuis,
hoogleraar verkeerspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. ‘Je zou dus
juist mínder vaak betrokken moeten raken bij ongevallen.’ Laten we naar de
minder zware ongelukken kijken. In 2014 raakten volgens de SWOV 923 vrouwelijke
bestuurders lichtgewond en 1045 mannelijke. Per kilometer is de kans voor
vrouwen bijna tachtig procent groter om lichtgewond te raken.
Het aantal ziekenhuisopnames
lag voor dames achter het stuur op 135 en voor de heren op 262. Daarmee is de
kans per kilometer om in het ziekenhuis te belanden voor beide seksen ongeveer
gelijk. Wie is dan de grootste brokkenpiloot? De man natuurlijk. Want laten we
wel wezen, een mensenleven is heel wat waardevoller dan een stuk blik. Waarom
zijn mannen vaker betrokken bij ongevallen met dodelijke afloop? ‘Mannen
vertonen agressiever en haastiger rijgedrag dan vrouwen’, legt Brookhuis uit.
‘Mannen rijden harder, dichter op hun voorligger, pikken nog net dat gaatje mee
tussen twee auto’s en halen vaker in. De ernst van een ongeval hangt voor een
groot deel af van de afstand tot de voorligger en de snelheid.’
Hij is de
koning van de parkeerplaats
Vrouwen kunnen niet parkeren.
Maar is dat ook waar? Eén ding is zeker: het kost vrouwen meer tijd om hun
wagen tussen de lijntjes te manoeuvreren. Dat blijkt uit een studie van de
Ruhr-Universität Bochum. De Duitse onderzoekers lieten mannen en vrouwen met dezelfde
auto op drie manieren inparkeren: vooruit, achteruit en fileparkeren. Iedereen
had dezelfde beginpositie. Mannen konden 35 procent sneller hun auto wegzetten,
en deden dat ook nog eens 2,4 procent netter. Vreemd, vonden de onderzoekers.
Een langzamere parkeerstijl zou juist tot een nettere parkeertechniek moeten
leiden, aangezien je meer tijd hebt om de auto op zijn plek te zetten. Hoe is
deze uitkomst te verklaren? ‘Vrouwen hebben minder ruimtelijk inzicht’,
verklaart verkeerspsycholoog Karel Brookhuis. ‘Dit hersengebied is bij hen
minder ontwikkeld. En vrouwen zijn kleiner dan mannen. Daardoor hebben ze
minder overzicht vanaf de bestuurdersstoel.’ Met deze handicaps duurt het
parkeren langer en levert het volgens Brookhuis ook meer risico op lichte schades
op. Maar er is volgens de Duitse onderzoekers nog een verklaring voor het
wanparkeren. Namelijk het hardnekkige stereotype zelf. Uit eerder onderzoek
bleek dat als vrouwen van tevoren wordt verteld dat vrouwen slechter rijden dan
mannen, ze in een rijsimulator twee keer zo vaak tegen een voetganger knallen
als vrouwen die dat niet te horen krijgen.
Hij houdt
de weg beter in de gaten
Een sms’je lezen, een cd
wisselen of een mooie vrouw op een billboard langs de weg, je verliest je
aandacht onderweg heel snel. Onderzoekers van de University of Michigan
plaatsten vier weken lang een camera in de auto’s van 36 vrouwen en mannen. De
video-opnames logen er niet om: chauffeurs eten en drinken, praten met anderen,
pielen op hun mobiele telefoon of zijn bezig met haar of make-up. Vrouwen waren
tijdens het rijden vaker bezig met andere taken dan mannen. Vooral omdat ze met
passagiers aan het praten waren.
Mannen zitten vaker met hun
mobiel in hun hand of aan hun oor. En dat is wel een puntje. Want volgens onderzoekers
van Wichita State University is het gebruik van je mobiel en dan met name het
versturen van tekstberichten een van de gevaarlijkste handelingen tijdens het
rijden. Het leidt je mentaal, visueel én lichamelijk af. Mannen en vrouwen
sturen volgens een onderzoek van de University of South Dakota uit 2015
weliswaar even vaak tekstberichten terwijl ze autorijden, maar de berichten van
de vrouwen zijn korter. Helaas passen vrouwen hun rijstijl aan als ze met hun
telefoon bezig zijn. Dat blijkt uit een studie uit 2004 van het Liberty Mutual
Research Institute for Safety. En niet ten goede, want hun remtijd wordt al
mobielend een kwart seconde langer, tegen een tiende bij mobielende mannen. Ook
negeerden ze 25 procent vaker een rood licht. Mannen deden dat maar vier
procent vaker. Vrouwen laten zich dus niet alleen vaker afleiden door alles om
hen heen. Ze hebben er ook nog eens meer last van.
Zij houdt
zich aan de verkeersregels
Een welopgevoede chauffeur
houdt zich aan de verkeersregels. Zo’n keurige bestuurder krijgt natuurlijk
zelden een boete voor te hard of door rood rijden. Gaat deze eer naar mannen of
vrouwen? In totaal werden in 2015 7,9 miljoen boetes uitgedeeld. 5,6 miljoen
daarvan zijn naar mensen gestuurd, de rest naar bedrijven en organisaties. Van
die 5,6 miljoen verkeersboetes viel 23,5 procent in de bus bij een vrouwelijke
kentekenhouder en 51,8 bij een mannelijke. Van de rest was het geslacht voor
het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) niet uit de registratie af te
leiden. Ook hier geldt weer dat mannen meer kilometers maken en daarom dus
vaker boetes binnen slepen. Ook als we corrigeren voor het vrouwelijke
rijtekort, hebben mannen er nét iets meer op hun naam staan. Maar let op, want
het kan dat de meeste gezinsauto’s op naam van de man staan of dat de
kentekenhouder zelf niet achter het stuur zat toen de wagen werd geflitst. Als
we naar ernstiger regels kijken die niet nageleefd worden, helt de weegschaal
duidelijk over naar de mannelijke kant. Cijfers van het CBS laten zien dat mannelijke
bestuurders ruim vijf keer vaker dan vrouwelijke in de kraag worden gevat voor
verkeersmisdrijven zoals het verlaten van de plaats van een ongeval of rijden
onder invloed. Er is geen twijfel mogelijk: vrouwen weten hoe het hoort en
handelen daar ook naar.
Hij heeft
de auto onder controle
Uit het parkeeronderzoek (zie
kader op vorige pagina) kun je concluderen dat mannen betere controle over hun
voertuig hebben. Mannen schatten zelf hun voertuigbeheersing ook hoger in dan
vrouwen, zo blijkt uit onderzoek van de Swedish National Road and Transport
Research Institute. En klopt dat ook? Volgens onderzoek van de University of
Turku in Finland verliezen mannen en vrouwen even vaak de macht over het stuur.
Maar er is wel een verschil. Bij mannen gaat het mis omdat ze te snel rijden of
alcohol op hebben. Vrouwen gaan de fout in als de wegcondities slecht zijn
(zoals een nat wegdek). Dit suggereert volgens de onderzoekers dat vrouwen de
techniek van het autorijden minder goed beheersen.
De mannen winnen dus. Maar het
levert ze weinig op. Want mensen (mannen dus) die hun stuurmanskunsten (al dan
niet terecht) hoog inschatten, rijden harder en halen vaker in. En daarmee
stijgt het risico op een ernstig ongeluk. Dus ook al begrijpen mannen hun auto
beter, ze hebben er geen zier aan.
Hij is
zeker van de eigen rijstijl
Wie vinden we over het
algemeen een betere chauffeur? Dat hangt er vanaf aan wie je het vraagt. Een
flink deel van vooral de mannen vindt dat mannen beter rijden. Volgens een
enquête uit 2006 van het Amerikaanse bureau Gallup stapt 42 procent van de
Amerikaanse mannen liever bij een man in. Maar acht procent geeft de voorkeur
aan een vrouw. 33 procent van de vrouwen neemt liever naast een vrouw plaats,
terwijl 25 procent liever bij een man instapt. De rest heeft geen voorkeur.
‘Veel mensen hebben nog steeds het idee dat mannen superieur zijn aan vrouwen.
Ook in onze cultuur. En zeker wat betreft rijden’, zegt verkeerspsycholoog
Karel Brookhuis. ‘Dat komt doordat mannen zich zekerder gedragen in het
verkeer. Het is superieur als je hard rijdt en een beetje agressief bent. Daar
zit een soort glans over.’ Voor mannen dan. Brookhuis: ‘Vrouwen vinden dat vaak
maar gevaarlijk.’ Dat veel mannen dénken dat ze beter rijden dan vrouwen, zegt
natuurlijk niet alles over hoe goed ze écht rijden.
Conclusie:
stap liever bij haar in!
Oké, het schort bij vrouwen
een beetje aan zelfverzekerdheid als het om rijden gaat. En ach, ze rijden wat
langzamer en parkeren wat trager en een héél klein beetje slordiger. Maar we
spellen de essentie graag even voor je uit: vrouwen overleven een autorit
vaker. Dus ben je een man en wil je de autorit na kunnen vertellen? Laat je
vriendin of moeder dan rijden in plaats van zelf achter het stuur te kruipen.
Eigenlijk is het knap dat vrouwen zo goed en veilig rijden met dat beperkte
ruimtelijke inzicht. Helemaal als je weet dat vrouwen minder rijden en dus een
stuk minder hebben kunnen oefenen dan mannen. Als je dan een vrouw laat rijden,
let dan extra goed op dat ze haar mobiel niet gebruikt achter het stuur. En zeg
haar vooral dat ze het goed doet. Van wat extra zelfvertrouwen wordt ze nóg
beter dan ze als is. Wil je per se zelf rijden? Maak je rijstijl dan wat
vrouwelijker. Tenzij je het belangrijk vindt dat andere mannen je stoer vinden
natuurlijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten