7 opmerkelijke feitjes over vliegtuigmotoren
Met een diameter van 3.43 meter, is de General Electric GE90-115B motor de grootste van de KLM-vloot. Kippenvel krijg ik ervan, als de rust en kalmte in de cabine overgaat in het zachte gebrom van de motoren. Maar tijdens de ‘take-off’ komen ze pas echt tot leven. Je wordt in je stoel gedrukt, versnelt over de baan, totdat je in de lucht bent. Motoren zijn een van de meest opvallende en indrukwekkende onderdelen van een vliegtuig. Om meer te weten te komen over deze fascinerende krachtpatsers ging ik op onderzoek uit. De aller, allergrootsteMet een diameter van 3.43 meter, is de General Electric GE90-115B motor de grootste van de KLM-vloot. Deze jongens hangen onder de Boeing 777-300ER vliegtuigen van KLM. Dit is tevens het grootste tweemotorige vliegtuig in de vloot. Deze motoren leveren 115,000 pond vermogen. Dit is zoveel vermogen dat het Guinness Book of World Records deze motor heeft erkent als ‘Most powerful jet engine’. Flight cycleDeze B777-300ER’s vliegen dagelijks bijna 16 uur. Dit is belangrijk voor de motoren, omdat er regelmatig onderhoud uitgevoerd moet worden aan deze motoren. Dit wordt gemeten in Flight hours, en Flight cycles. Eén cycle is een take-off plus een landing. Diezelfde ‘triple seven’ heeft 1.9 Flight Cycles per dag. Check, Check, Triple-CheckOnderhoud verschilt per type motor. Zo heeft de GE90-115B, die van de 777, meerdere keren per jaar een check nodig. Groot onderhoud is nodig nadat de motor 750 dagen in gebruik is geweest. Tussendoor wordt ook klein onderhoud gepleegd. Genoeg aandacht dus om ze in topconditie te houden! Motor op de operatietafelKLM heeft een eigen Engine Shop waar onderhoud aan vliegtuigmotoren wordt uitgevoerd. Voor elk type motor waarmee KLM vliegt is een extra motor beschikbaar voor als er een voor onderhoud binnenkomt. Een motor is tijdens een ‘operatie’ binnen 24 uur te vervangen. Lego voor gevorderdenBij groot onderhoud wordt de motor helemaal uit elkaar gehaald. Gemiddeld heeft een motor zo’n 40.000 onderdelen, dus dit proces kan wel 50 tot 60 dagen duren. Doe mij maar een gebruiksaanwijzing! Na groot onderhoud is de motor weer zo goed als nieuw, en kan hij er weer heel wat kilometers tegenaan. PrijzigVliegtuigmotoren zijn behoorlijk prijzig. Vliegtuigmaatschappijen kopen hun vliegtuigen altijd inclusief motoren, dus het is lastig om te zeggen hoe duur ze precies zijn. Ook verschilt de prijs per type motor. Maar grofweg kun je zeggen dat een vliegtuigmotor tussen de 12 en 35 miljoen dollar kost. Heet!Een vliegtuigmotor bereikt 1.400 graden Celsius (2.552 graden Fahrenheit) in het heetste gedeelte van de motor. In dit gedeelte wordt samengeperste lucht gemengd met brandstof en verbrand. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten