woensdag 7 december 2022

Einde van een tijdperk: de laatste 747 van Boeing rolt vandaag van de productielijn 7 dec 2022

 

Einde van een tijdperk: de laatste 747 van Boeing rolt vandaag van de productielijn


De laatste Boeing 747 is toevallig ook de 1.574e die wordt geproduceerd.



Na meer dan vijf decennia bereikte vliegtuigbouwer Boeing een bitterzoete mijlpaal op de avond van 6 december toen de laatste Boeing 747 uit de productielijn rolde in Paine Field in Everett, Washington. De 1574e Boeing 747 ondergaat testvluchten voordat hij begin januari aan Atlas Air wordt geleverd.

Het jumbo-vliegtuig draagt ​​​​serienummer 67150 van de fabrikant en zal uiteindelijk worden geregistreerd als N863GT. En als het eenmaal is afgeleverd, is het bijna 52 jaar geleden dat de eerste Boeing 747 in januari 1970 werd afgeleverd aan het inmiddels ter ziele gegane Pan Am.



















The Queen of the Skies: een historische erfenis

De Boeing 747, vaak de 'Jumbo Jet' of de 'Queen of the Skies' genoemd, is sinds september 1968 in productie en is ontworpen door ingenieur Joe Sutter. Met de mogelijkheid om tot 524 passagiers te vervoeren, was het semi-dubbeldeks vliegtuig met vier motoren twee keer zo groot als de Boeing 707 , een kleiner vliegtuig dat in de jaren zestig in de volksmond door verschillende luchtvaartmaatschappijen werd gebruikt.

De eerste test ging van start in februari 1969, met de eerste levering in het volgende jaar aan de inmiddels ter ziele gegane Pan Am . Hoewel de luchtvaartmaatschappij misschien niet meer bestaat, was Pan Am destijds een krachtige luchtvaartmaatschappij, dus het idee om in de Boeing 747 te vliegen kwam overeen met reizen naar exotische en opwindende plaatsen. Uiteindelijk werd de Boeing 747 's werelds eerste in massa geproduceerde widebody-vliegtuig voor de burgerluchtvaart.





















In 1993 had Boeing bestellingen verzameld voor meer dan 1.000 Boeing 747's en in juni 2014 waren er meer dan 1.500 van de vliegtuigen geproduceerd, met nog eens 38 in bestelling. Naarmate de decennia verstreken, evolueerde de Boeing 747 ook met verschillende iteraties, zoals Air Force One , de 747-8 en de vrachtschipversies. Het had ook het record voor 's werelds vliegtuig met de hoogste passagierscapaciteit gedurende 37 jaar.

Maar ondanks hoe iconisch het vliegtuig was en nog steeds is, was het onvermijdelijk dat het langzaam met pensioen zou gaan, aangezien de vraag naar tweemotorige vliegtuigen toenam als gevolg van betere economieën. Nadat de pandemie in 2020 toesloeg, nam Boeing de moeilijke beslissing om de productie van alle vliegtuigen uit de 747-serie in 2022 stop te zetten, en de uitrol van de N863GT markeert officieel het einde van dit tijdperk. Kim Smith, Vice President en General Manager van Boeing 747- en 767 - programma's, benadrukte de realiteit:

"Het is natuurlijk een heel surrealistische tijd. Voor het eerst in meer dan 50 jaar zullen we geen 747 meer in deze faciliteit hebben."

Er resten nog vele jaren voor actieve dienst

Hoewel het einde van de productie van het Boeing 747-vliegtuig definitief is, betekent dit niet dat het vliegtuig volledig uit de lucht verdwijnt, aangezien er nog steeds commerciële luchtvaartmaatschappijen actief mee vliegen. Asiana Airlines exploiteert slechts één Boeing 747-400 voor vluchten met passagiers en beschikt over acht premium business class-stoelen in de neus. Het vliegtuig voert momenteel vluchten uit tussen Seoul en Changchun .

Een andere kans om de jumbojet in de Azië-Pacific te halen, is van Korean Air , aangezien de luchtvaartmaatschappij het Boeing 747-8-vliegtuig exploiteert op de routes Seoul-Honululu, Seoul-Los Angeles, Seoul-Atlanta en Seoul-Tokio. En als de grootste exploitant van de voor passagiers geconfigureerde Boeing 747, is de vloot van Lufthansa zeker actief en vliegt naar verschillende bestemmingen, zoals Singapore, Tokio-Haneda, Washington en Shanghai, om er maar een paar te noemen.

Dan is er ten slotte de enige Boeing 747-400 van Mahan Air , die de laatste tijd actief van Teheran naar Istanbul en Moskou heeft gevlogen. Hoewel het onzeker is hoe lang deze door passagiers geconfigureerde jumbojets zullen blijven vliegen, zal het waarschijnlijk nog minstens een paar jaar duren. Er zijn ook actieve vrachtvliegtuigversies van verschillende vrachtvervoerders, zoals Atlas Air, UPS en Cathay Pacific Cargo , waar de Boeing 747's waarschijnlijk nog een aantal jaren zullen blijven opereren.




















Het komt erop neer

Hoewel de Boeing 747 nooit zal worden geproduceerd, heeft het vliegtuig zeker een behoorlijk welvarende erfenis nagelaten die zich over vijf decennia uitstrekte. Het is absoluut jammer om het einde van zo'n iconisch tijdperk te zien, maar een einde voor Boeing in dit hoofdstuk zal het begin van andere, mogelijk iconische hoofdstukken, zoals de Boeing 777X , ontrafelen . Of Boeing ooit nog een klassiek vliegtuig zal produceren, valt nog te bezien met de toekomst van tweemotorige jets, maar het is niet onmogelijk.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten