Zo werkt Amazon aan het magazijn van de toekomst
In twee jaar tijd is het aantal robots dat in de Amazon-magazijnen werkt verdriedubbeld: inmiddels brengen 46.000 robots pallets met bestelde spullen naar de juiste plek. Maar Amazon werkt ook aan bezorgdrones en zelfs vliegende magazijnen om producten zo snel mogelijk bij de klant af te leveren.
In 2013 begon Amazon met een bescheiden leger aan robots: 1000 stuks, gemaakt door zijn eigen robotdivisie. Door de robots hoeven medewerkers niet meer al die lange gangpaden af te lopen om een bestelling samen te stellen. De robots brengen pallets met producten langs en de werknemer kiest uit elke pallet de juiste producten voor de bestelling.
Door het gebruik van de robots kan Amazon in minder dan één minuut een bestelling samenstellen, inpakken en op de post doen. Daarom is het aantal robots in drie jaar tijd gegroeid naar 46.000 stuks.
De tekst loop door onder de video:
De robots worden ingezet in een derde van alle warenhuizen van Amazon. Het idee achter de robots is simpel: het zijn rijdende dozen die een pallet met producten optillen. In die pallet zitten één of meerdere producten voor een bestelling. In de juiste volgorde rijden ze achter elkaar aan, door verschillende sensoren weten ze de weg en botsen ze niet tegen elkaar aan.
Precies afgepast
Nadat de Amazon-medewerker alle producten voor een bestelling in een gele doos heeft gestopt, wordt de doos vervoerd naar de inpakkers. Het bestelsysteem weet hoeveel producten er zijn besteld en toont welke maat doos er kan worden gebruikt. Vervolgens stopt de medewerker bubbeltjesplastic in de doos en tapet de doos vast via een apparaat dat precies de juiste lengte tape geeft.
De doos met de bestelde producten wordt dan op de band geplaatst en met een machine van een adreslabel voorzien. Daarna worden de pakketjes in de bezorgbus geladen, op weg naar hun bestemming.
Eerste succesvolle dronelevering
Amazon zet naast robots ook drones in om producten sneller bij klanten te leveren. In Groot-Brittannië, waar de droneregels een stuk soepeler zijn dan in de VS, is in december de eerste succesvolle dronebezorging voltooid: een Amazon Fire tv-stick met een zak popcorn. De drone kan vooralsnog alleen lichte producten (tot 2,5 kilo) meenemen.
De webwinkel wil in de toekomst binnen een half uur na bestelling pakketten thuis bezorgen. De bedoeling is dat er verschillende drones worden gebouwd die allemaal een ander soort klimaat aankunnen. Zo moet de ene drone ervoor zorgen dat de impact bij een botsing niet al te groot is en moet de ander vooral bestendig zijn tegen flinke windstoten.
De drones weten hun afleverpunt via een apparaatje dat de klant in zijn tuin plaatst, waarmee de droneleveringen vooral interessant zijn voor mensen die op het platteland wonen. Dat geldt met name voor de VS, waar veel mensen door de grootte van het land afgezonderd wonen.
Vliegend magazijn voor drones
Dat Amazon grootste plannen heeft voor droneleveringen, blijkt ook uit de nieuwe octrooiaanvraag (foto onder) voor vliegende magazijnen die deze drones bevoorraden. Het zijn een soort vliegende distributiecentra in zeppelins. Als voorbeeld noemt Amazon een grote sportwedstrijd waarbij het bedrijf vanuit de zeppelin drones zou kunnen bevoorraden met snacks en sportsouvenirs.
De zeppelin wordt bevoorraad met behulp van een shuttle die mensen, producten en drones naar boven kan brengen. Als het aan Amazon ligt, worden er vanaf de zeppelin ook commercials uitgezonden om de aandacht te trekken van de mensen in en om het stadion.
Maar voordat dit scenario werkelijkheid wordt, moeten droneleveringen de gewoonste zaak van de wereld zijn. Dat is het, mede door strenge regelgeving en allerlei technische obstakels - hoe bezorg je met een drone veilig een pakketje voor een flatbewoner of bezoeker van een sportwedstrijd? - nog lang niet.
Help! Robots nemen onze banen over
Robots zijn nooit ziek (of nouja, ze hebben soms een mankementje), hebben geen salaris en pensioen en zijn vaker sneller dan mensen. Geen wonder dat veel banen - van handwerk tot journalistiek en zelfs medisch specialisatiewerk - worden vervangen door robots.
Volgens onderzoekers van The Guardian is dat niet per se slecht: als robots en systemen routinewerk uit handen nemen, kunnen we ons focussen op creatieve taken waarvoor we meer moeten nadenken. En: werken met mensen, waarbij emotie komt kijken, zal altijd van belang blijven.
Een werknemer pikt alle juiste producten uit de rij van robots-met-pallets (beeld: Bloomberg)
Ook Amazon denkt niet dat hun robots hun menselijke werknemers gaan vervangen. De cijfers bevestigen dat: toen Amazon begon met het inzetten van robots had het 200.000 werknemers, in oktober van dit jaar waren dat er 268.000.
"Als je op één plek efficiënt wordt, investeert je in iets nieuws", zegt Dave Clark, vicepresident wereldwijde operaties bij Amazon tegen Wired. "Ik zie die cyclus nog heel lang doorgaan."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten